4. ročník
3. 5. - 7. 5. 2021
1. Přímá a nepřímá řeč
- seznámení s pojmy - uvozovky, uvozovací věta
- učebnice str. 129-134
- pozor na uvozovky, dvojtečky, čárky a velká písmena ve větě
A. Doplň větu uvozovací
„Kdo to byl?“ _____________________________________ .
___________________________________: „Vynes ten koš!“
„Kam jdeš?“_______________________________________.
„Kdo mi loupá perníček ?“ ___________________________ .
„Otevři mi,“___________________ , „povozím tě na ocásku.“
B. Doplň přímou řeč:
Maminka řekla: „_________________________________ .“
„________________________________?“ ptá se maminka.
„___________________________________,“ diví se tatínek.
Zlá macech pravila: „_______________________________!“
„__________________________________?“ ptal se Honzík.
C. Použij přímou řeč
Maminka řekla, že už jsem dost velká.
________________________________________________
Tatínek chce, abych víc četl.
________________________________________________
Babička nechce, abych tam chodil.
________________________________________________
3. Procvičuj psaní i/y
- vyjmenovaná slova
- koncovky podstatných jmen
- shoda podmětu s přísudkem
26. 4. – 30. 4. 2021
1. Souvětí
Str. 125 – 127
Opiš do sešitu cvičení a udělej úkoly dle zadání – cv. 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9
U cvičení 5 – napiš větné vzorce souvětí
2. Procvičuj a doplňuj
vyjmenovaná slova, koncovky podstatných jmen – školákov, různé pracovní listy, atd.
3. Napiš popis osoby – uč. str. 128 –pročti si téma Vodník a podle článku napiš popis Čarodějnice
19. 4. - 23. 4. 2021
1. Český jazyk str.123 - 125
- Procvič větu jednoduchou, souvětí. Piš větné vzorce souvětí.
2. Opakuj - písemně i on-line
- shoda podmětu s přísudkem
- koncovky podstatných jmen
- vyjmenovaná slova
- koncovky přítomných tvarů sloves
3. Čtení s porozuměním
Přečti si v čítance příběh Létající čítanky - str. 152-153
Odpověz do sešitu čtení na otázky:
- 1. Jak se jinak říká v příběhu cikánům?
- 2. Od čeho měl Pišta umouněné ruce?
- 3. Na jaké straně právě četli?
- 4. Co bylo v příběhu kouzelného?
- 5. Jak se jmenoval kluk, který neměl bačkory?
- 6. Jak nakonec celá třída četla čítanku?
4. Opakuj druhy zájmen – píšeme test
12. 4. - 16. 4. 2021
Český jazyk
1. Shoda podmětu s přísudkem
- v učebnici str. 118 – 122
- procvičuj, opisuj a zdůvodňuj psaní A, I, Y
2. Vyhledávej ve větách podmět a přísudek
3. Procvičuj na různých on-line stránkách zadávaných při distanční výuce
4. Procvičuj i probrané učivo
- koncovky podstatných jmen – vzory podstatných jmen a psaní i/y
- vyjmenovaná slova
- slovní druhy
- mluvnické kategorie
V českém jazyce nechávám zcela na vás, kolik toho uděláte písemně. Důležité je, probíranému učivu rozumět.
Člověk a práce
Zítra budeme péct ve škole buchtu. Za úkol napiš do sešitu nějaký recept na tvou oblíbenou buchtu.
Co všechno do ní patří a jaké množství? Co si připravíš, než začneš pracovat? Jak ji připravíš a jak ji upečeš?
Všechny vypracované úkoly mi přines v pondělí na konzultační hodiny. Jejich rozpis máš na stránkách u paní učitelky Čechové. Na konzultační hodině tě bude čekat diktát na probrané učivo a krátký opakovací test.
9. 4. 2021
1.Opiš do sešitu z učebnice str. 119 cv. 3
Napiš věty v množném čísle.
2. Procvičuj
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/shoda-prisudku-s-podmetem/znamkovane-diktaty/cviceni4.html
8. 4. 2021
Shoda přísudku s podmětem
Budeme dělat na on-line, tak si dnes s úkoly počkej až po hodině.
Shoda přísudku s podmětem v rodě středním
Jak si ukazujeme na podstatná jména rodu středního?
Číslo jednotné TO – to auto
Číslo množné TA – ta auta
Podmět se shoduje s koncovkou v přísudku.
CO JE TA SHODA????
Stejná koncovka v přísudku – řídí se podle ukazovacího zájmena na podmět.
To - Auto jelo. Ta - Auta jela.
To - Stavení se zřítilo. Ta - Stavení se zřítila.
To - Moře šumělo. Ta - Moře šuměla.
To – Kuře spalo. Ta - Kuřata spala.
1.Opiš do sešitu z učebnice str. 119 cv. 2
Nejdřív najdi a správně podtrhni podmět a přísudek, pak si ukaž na podmět a doplň koncovku u přísudku.
2. Procvičuj
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/shoda-prisudku-s-podmetem/znamkovane-diktaty/cviceni1.html
7. 4. 2021
1.Opiš do sešitu z učebnice str. 118, cv. 1a
Podtrhni tužkou podmět (rovně) a přísudek (vlnovkou)
2. Opiš a doplň i/y
V_dra má b_stré oči. V_lu ob_vá bohatá rodina. Hokejista je vel_ce s_lný. Měl velmi dlouhý jaz_k. V_let na bl_zký hrad. Nový domácí mazl_ček. M_slel to dobře. Byl vel_ce trpěl_vý. M_ši mají rády s_r. Koup_li s_pký p_sek.
3. Procvičuj
https://www.liveworksheets.com/xu1667939zh
6. 4. 2021
1.Opiš do sešitu
M__lá bab__čka, p__lná mam__nka, m__t nádob__, m__t hlad, ukaž m__ to, m__ to neum__me, nap__š osm__čku, uvaž sm__čku, m__dlové bubl__ny, um__té um__vadlo, v__soký kom__n, horský průsm__k, hlas__tý sm__ch, v__m__cený les.
2. Vypiš z textu jen podmět a přísudek
Veverky skáčou po větvích. Dědeček nese krmení pro králíky. Cesta do školy byla dlouhá. Babička na zápraží sypala slepicím zrní. Pes za plotem dorážel na kolemjdoucí. U lesa se sneslo velké hejno ptáků.
3. Procvičuj:
https://www.liveworksheets.com/kt1339470pu
31. 3. 2021
1. Procvičuj
https://www.liveworksheets.com/jf1654322nh
Dnes pouze vyplň a pošli mi na messenger počet chyb. Užij si velikonoční prázdniny, uvidíme se v úterý 6. 4. 2021
30. 3. 2021
Podmět a přísudek
Podmět je vždy v 1.pádě – podstatné jméno, přídavné jméno, zájmeno, číslovka.
Přísudek je vždy určité sloveso.
Podmět a přísudek jsou základní skladební dvojice. Podmět podtrháváme rovnou čarou, přísudek vlnovkou.
Podmět, jako různý slovní druh |
|||
Podstatné jméno |
Přídavné jméno |
Zájmeno |
Číslovka |
Maminka pracuje. |
Mladá pracuje. |
Ona pracuje. |
První pracuje. |
1. Napiš do sešitu cv. 5a, stana 116.
Podtrhni základní skladební dvojice (podmět a přísudek – správně rovnou čarou a vlnovkou) a nadepiš číslem nad podmět slovní druh.
2. Napiš do sešitu a nad slova urči číslem slovní druhy
Naše Jana je chytrá a dokáže to bez pomoci.
Zavolala tatínkovi, který přijel svým novým autem.
29. 3. 2021
1. Opiš a doplň i/y
druh bříz_, české příslov_, hradecké obuvnictv_, s dopravními letadl_, papírové panel_, ostré dráp_, ruce s mozol_, střep_ z váz, otravní datl_, boj s přírodními živl_, znepřátelené dav_, zajímavé výkres_, váz_ s úzkými hrdl_, štíhlé topol_, krmil holub_, u řeky roste býl_, staré vrb_, , školní úkol_, vzlétl k neb_, zářivé perl_, let sov_
2. Pětiminutovky str. 12
3. Procvičuj
https://www.kaminet.cz/ces/veta/podpris1.php
Vyřeš 5 cvičení
26. 3. 2021
1. Napiš do sešitu ve správném tvaru
sláva (2.p, č.j)
koza (7.p, č.mn.)
doprava (7.p, č.j)
šťáva (7.p, č.j)
dáma (3.p, č.j)
2. Vymysli 5 dvojic (podmět a přísudek)
Např: Petr maluje.
3. Napiš do sešitu a doplň správné y/i
Um__j nádob__, pečl__vě ho ukl__ď a nic při tom nerozb__j. V__drhni kachl__ky nad vanou a nad oběma um__vadl__. V__fěli jsme broučka s vel__kými kusadl__. Ob__vám pokoj v__soko v podkrov__. Mé nejoblíbenější obdob__ je z__ma. Včel__ se brání žihadl__. V ob__l__ se objev__lo m__mořádně mnoho p__ru. Na neb__ se bl__štěly hvězd__ . Nal__j m__ šálek káv__.
4. Procvičuj:
https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_5.roc/podmet_a_prisudek1.htm
25. 3. 2021
1. Napiš do sešitu věty, najdi podmět a přísudek
- Přísudek podtrhni vlnovkou.
- Podmět podtrhni rovnou čarou.
Petra si půjčila další knihu. Naše babička včera pekla koláče. Můj kamarád jel s rodiči na dovolenou. Pes na dvoře celou noc vyl. Udělala to naše Jitka.
2. Napiš do sešitu a doplň správné y/i
V__rostl pobl__ž Čáslav__, malého města, které se p__šní kal__šnickým__ kořeny. Brz__ ráno se posadil na postel__ a pozoroval kos__ a pěnkav__. B__dlel s rodiči v budově škol__, takže k tabul__ chodil v bačkorách. Za zdm__ nedalekého hřb__tova pomáhali kostelníkov__ s úkl__dem.
3. Procvičuj:
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php – slovní druhy
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php – koncovky podstatných jmen
24. 3. 2021
1. Vtiskni si pracovní list, vlep do pracovních listů a vypracuj
Tabulka Podmět a Přísudek.odt (17330)
Kdo nemá tiskárnu, vezme si list ve schránce školy.
23. 3. 2021
1. Sestav věty z učebnice str. 112 cv. 2a – napiš do sešitu
- v každé větě podtrhni vlnovkou sloveso – tužkou
- v každé větě podtrhni rovnou čarou podstatné jméno v 1.p - tužkou
2. Urči mluvnické kategorie
neloudej se -
zpívali -
zavařovali jsme -
podal bys -
díval ses -
podej -
3. Procvičuj
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
22. 3. 2021
1. Urči mluvnické kategorie
měli jste -
měli bychom -
rostete -
podej -
hladím -
bude se smát -
doporučili -
2. Opiš a doplň i/y
Pouze pro kutil_, úrodné Polab_, pod břízam_, na jaře poletují pyl_, celer s petržel_, přidej trochu sol_, kolo na hřídel_, střecha pokrytá šindel_, vzrostlé topol_, před zmijem_, k pol_m, přitlučeny k sobě kraml_, chce jet do step_, v Čáslav_, obchod se zavazadl_, pohlaď si naše pudl_.
3. Doplň pětiminutovky str. 11
19. 3. 2021
1. Opiš do sešitu a doplň i/y
Potřeb_ pro domácnost, spočítal to s počítadl_, drahé hotel_, bazar s mobil_, viděl tetřev_, dlouhé výstup_, zelené žáb_, uschlé strom_, za skl_ aut, nejezdi za tm_, vzácné drahokam_, učíme se o zeměkoul_ .
2. Doplň pětiminutovky str. 10 (velké, malé písmeno)
3. Vyčasuj sloveso STÁT v podmiňovacím a rozkazovacím způsobu
18. 3. 2021
1. Napiš do sešitu slovesa v podmiňovacím způsobu, v 1.os, č.mn
Vzor: sedět – seděli bychom
Zpívat, kreslit, malovat, česat, psát, tvořit
2. Napiš do sešitu slovesa v rozkazovacím způsobu, v 1.os, č.mn
Vzor: sedět - seďme
Zpívat, kreslit, malovat, česat, psát, tvořit
3. Napiš do sešitu z učebnice str. 109, cv. 7.
Napiš slovesa v podmiňovacím způsobu. Vzor máš v učebnici.
4. Opiš a doplň i/y
pevné provaz_, uvař to bez sol_, dárek od firm_, sleduj stop_, referát na slavné mohyl_, mezi mýdl_, anglické příslov_, pod strom_, mezi slepicem_, napsal spisovatel_, pro tyto účel_, chleba s cibul_, bavil se učitel_ .
17. 3. 2021
1. Vyčasuj slovo MALOVAT
- v podmiňovacím způsobu
- v rozkazovacím způsobu
- v čase minulém MALOVAT SI
4. Doplň pětiminutovky str. 30
5. Vymysli větu podle slovních druhů
7 1 5 2 1.
16. 3. 2021
1. Opiš do sešitu a doplň
Nad náměstím přeletěli holub_. Neradi píšeme domácí úkol_. Mezi zeměm_ b_ly nepokoje. S bolestm_ bř_cha musel do nemocn_ce. Dobře rozeznává všechny brouk_ s tykadl_. Na větv_ seděla kukačka. Podneb_ je u nás m_rné. Na tabul_ bylo datum i nadp_s. Na břez_ch řek_ roste v_soká tráva. Na neb_ byly b_lé mrak_. Svěřila se nám se svými starostm_. Viděl dva ps_.
2. Opiš do sešitu z učebnice str. 110, cv. 1 a urči mluvnické kategorie
15. 3. 2021
1. Opiš z učebnice str. 109 cv. 3a
Doplň y/i
2. Opiš z učebnice str. 109 cv. 4
Doplň pomocné bych, bys, bychom, byste, by
12. 3. 2021
1. Vytiskni si nebo opiš do pomocníčka slovesný způsob
2. Vyčasuj sloveso PSÁT
Způsob:
- podmiňovací
- rozkazovací
3. Urči gramatické kategorie u sloves – opiš do sešitu, nemusíš tisknout
Mluvnické kategorie slovesné |
||||
|
osoba |
číslo |
způsob |
čas |
Seděli bychom |
|
|
|
|
Vraťme se |
|
|
|
|
Vysaj |
|
|
|
|
Můžeme |
|
|
|
|
Zahodili |
|
|
|
|
Mám |
|
|
|
|
Měl bych |
|
|
|
|
Neznič |
|
|
|
|
11. 3. 2021
1. Přepiš do sešitu z učebnice str. 106, cv 4a
2. Pětiminutovky str. 29
3. Procvičuj
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
10. 3. 2021
1. Vyčasuj do sešitu zvratná slovesa v minulém ČASE! Pozor na 2. osobu, č.j.
(Dělali jsme na online hodině, v učebnici je to tabulka str. 105.)
- hrát si
- smát se
2. Napiš do sešitu z učebnice str. 105 cv. 3
3. Doplň mluvnické kategorie sloves – osobu, číslo, čas
díval ses -
uděláme -
rozsvítili -
bude se dívat -
zahodím -
nesete -
doneseme -
9. 3. 2021
1. Vyčasuj do sešitu slovesa v minulém ČASE!
- být
- mít
2. Napiš do sešitu z učebnice str. 104, cv. 2
- pište slovesa podle návodu v závorce (minulý čas)
3. Doplň mluvnické kategorie
v neděli -
do údolí -
nad potokem -
na kámen -
na větev -
hodili jsme si -
nakrmíte -
8. 3. 2021
1. Vyčasuj do sešitu slovesa v BUDOUCÍM ČASE!
kreslit (složený tvar slovesa)
nakreslit (jednoduchý tvar slovesa)
2. Napiš do sešitu z učebnice str. 103, cv. 4
slova v závorce převeď do budoucího času
3. Opiš do sešitu z učebnice str. 103, cv. 6a
5. 3. 2021
1. Vyčasuj sloveso MÍT v čase
- minulém
- přítomném
- budoucím
Barevnou pastelkou vyznač složené tvary sloves.
2. Opiš do sešitu z učebnice str. 102, cv. 2
jednoduché tvary sloves -
složené tvary sloves -
u všech sloves urči osobu, číslo, čas
3. Vytiskni si, doplň a nalep do pracovních listů
Kdo nemá tiskárnu, výtisky jsou ve schránce
4. 3. 2021
1. Vyčasuj sloveso BÝT v čase
- přítomném
- minulém
- budoucím
2. Napiš 10 sloves v infinitivu (neurčitku)
3. Opiš do sešitu
Ml_nář se v_dal k bl_zkému ml_nu. B_l jsem nemocný a pol_kal jsem p_lulky. Bab_čka je nedosl_chavá. Pep_ček se učil, co je sudokop_tník a lichokop_tník. Brz_čko se přibl_ží tuhá z_ma. Ve škole mě baví v_tvarná v_chova. Dostal jsem mal_nové l_zátko. Mam_nka mně vždy říká, um_j si dobře ruce. Špagety si postrouhám s_rem. Ve sklepě jsem se lekl malé m_šky. Květy op_lují p_lné včelky. Mám b_strého s_na. V pohádce b_la bab_čka b_linářka.
3. 3. 2021
1. Opiš do sešitu z učebnice str.99 cv 2a
- vypiš z textu slovesa v infinitivu
- vypiš z textu zvratná slovesa
2. Vytiskni si pracovní list, nalep do sešitu a doplň i/y
(kdo nemá tiskárnu, vyzvedne si ve schránce školy)
2. 3. 2021
1. Pětiminutovky str. 51
2. Urči mluvnické kategorie u sloves
přinesli jste -
kýveš -
adresoval -
mával jsem -
dojedete -
nanosím -
rozjeli se -
1. 3. 2021
Úkoly si dnes vyzvedněte ve schránce školy. Čeká vás tam opakování učiva. Pro každý ročník je tam vložen dvojlist, který je označen 4. nebo 5. ročník. Po vyplnění si ho nalep do sešitu pracovních listů, vyfoť ho a pošli mi ho ke kontrole obvyklým způsobem.
26. 2. 2021
1. Opiš do sešitu
- urči rod, číslo, pád a vzor
s krotitel__ -
k doktorov__ -
viděli drahokam__ -
dali to žalobci –
husitům –
nal__l olej –
na nápravu církve –
na nápravu církve –
2. Opiš do sešitu z učebnice str. 96, cv. 2
3. Doplň pětiminutovky str. 50
25. 2. 2021
1. Opiš do sešitu z učebnice str. 94, cv. 2.
2. Doplň pětiminutovky str. 49
24. 2. 2021
1. Vyskloňuj do sešitu slova OBRÁNCE a LETEC v jednotném čísle podle správného vzoru, pozor na 5. pád
2. Napiš do sešitu z učebnice str. 93, cv. 3 – nejdřív si urči vzor slova a pak vytvoř 5.pád, pomáhej si žlutou tabulkou (včera jsme dělali na on-line hodině)
3. Napiš do sešitu z učebnice str. 93, cv. 4a
23. 2 2021
1. Opiš do sešitu z učebnice str. 91, cv. 8
2. Pětiminutovky str. 48
22. 2. 2021
1. Opiš z učebnice a doplň slova str. 91, cv. 6
2. Pětiminutovky str. 47
3. Procvičuj:
19. 2. 2021
1. Pětiminutovky str. 46 – dosazuj si správný vzor
2. Opiš z učebnive str. 91, cv. 5 – doplň i/y
3. Procvičuj všechny stránky
18. 2. 2021
1. Pětiminutovky str. 45
2. Opiš větu
- urči mluvnické kategorie - rod, číslo, pád, vzor nebo osobu, číslo, čas
- urči slovní druhy - napiš je číslem nad slova do věty
Jeden vědec z Istanbulu napsal na stůl křídou nulu, co tvrdili mudrci, je to kámen na srdci.
vědec -
z Istanbulu -
napsal -
na stůl -
křídou -
nulu -
tvrdili -
mudrci -
je -
kámen -
na srdci -
3. Vyskloňuj slovo srdce v jednotném i množném čísle
17. 2. 2021
1. Vyskloňuj vzor MUŽ v čísle jednotném i množném
2. Vyskloňuj slovo KRÁL v čísle jednotném i množném
3. Napiš z učebnice str. 89, cv. 6 – slova v závorce dej do správného tvaru
4. Napiš z učebnice str. 89, cv. 7 – sestav správné dvojice a doplň i/y
16. 2. 2021
1. Vyskloňuj podle správného vzoru slovo ZUB v jednotném i množném čísle.
2. Vyskloňuj slovo BŘEH v jednotném i množném čísle.
(Pozor na 6.p, č.mn., znovu se podívej do učebnice str.83)
2. Opiš do sešitu
diskuze o ptác__ch, těžké voz__, o Milanov__, cvik na kruz__ch, našemu kocourovi, na břez__ch potoka, vidí rys__, dámské oděv__, čteme časopis__, plaší kos__, dlouzí plaz__, vyhrň rukáv__, přání dědečkov__, stoleté dub__, procházka se ps__, jezero s krokodýl__, ps__ štěkali, krokodýl__ jsou nebezpeční, významné objev__, šli jsme k bratrov__.
15. 2. 2021
1. Doplň pětiminutovky str 44. - urči si nejdřív vzor, než doplníš i/y
2. Vyskloňuj do sešitu vzor hrad v čísle jednotném i množném
– zkontroluj si podle učebnice str. 83 (v některých pádech je výjimka!)
3. Opiš do sešitu z učebnice str. 86, cv. 3
4. Procvičuj
12. 2. 2021
1. Napiš do sešitu z učebnice str. 85, cv. 5.
Doplň správné tvary slov. Odůvodni do závorky psaní i/y podle vzoru.
Např: Venku štěkají psi (páni). Viděl jsem psy (pány).
2. Opiš do sešitu cv. 6a str. 85
3. Pocvičuj:
11. 2. 2021
1. Vyskloňuj slovo PES – podle vzoru pán (pozor na i/y v množném čísle!)
2. Napiš do sešitu z učebnice str. 84, cv. 2
3. Opiš větu, napiš slovní druhy a mluvnické kategorie
Moje maminka mi vyprávěla o svém dětství a vzpomínala na zážitky z rodinných výletů.
maminka -
vyprávěla -
o dětství -
vzpomínala -
na zážitky -
z výletů -
10. 2. 2021
1. Vyskloňuj slovo VLK (podle vzoru pán)
2. Urči životnost a vzor podle tabulky v učebnici
|
1. pád |
4. pád |
Životnost |
Vzor |
Hrnec |
|
|
|
|
Sněhulák |
|
|
|
|
Les |
|
|
|
|
Papír |
|
|
|
|
Brouk |
|
|
|
|
Název |
|
|
|
|
Jelen |
|
|
|
|
Jetel |
|
|
|
|
Mravenec |
|
|
|
|
3. Opiš a doplň
dvě sov_, malé chyb_, ze tm_, na polokoul_, veliké kaps_, na větv_, v košil_, broušené váz_, do České Líp_, lusky fazol_, u chalup_, v Chrudim_, hodně chvál_, do Čáslav_, lesklé perl_, do Bratislav_, voda v láhv_, hlíz_ z brambor, kolo na hřídel_, vyrobeno z mosaz_, voda z Vlatav_, známé postav_, salát s mrkv_, vánoční ozdob_.
4. Procvičuj:
9. 2. 2021
1. Opakuj vyjmenovaná slova – opiš a doplň do sešitu
není p_šný, Špndlerův Ml_n, neob_čejný člověk, děti z Nového B_džova, dvojjaz_čný slovník, b_valí spolužáci, nenas_tný jedlík, velké um_vadlo, rozdm_chat oheň, m_slíme to oba stejně, sm_sluplný nápad, ob_vatelé Prahy, velký b_t, přep_chový apartmán, stádo lichokop_tníků, b_ložraví savci, z_momřiví lidé, s_chravý podzim, dom_šlivý člověk, nebezpečný l_kožrout
2. Doplň pětiminutovky str. 42
8. 2. 2021
Zdravím vás všechny po jarních prázdninách. Doufám, že jste aspoň trošku odpočatí. Věřím, že jste nezapomněli nic z toho, co jsme se společně naučili. Pro začátek týdne si dáme lehký rozjezd a trošku procvičování.
1. Napiš do sešitu všechny vzory podstatných jmen:
rodu středního ______________, _______________, ______________, __________________
rodu ženského ______________, ______________, _______________, __________________
2. Opiš do sešitu, doplň správně i, y a do závorky napiš vzor
vzor: k poli (moři)
voda v konv__ ( ), pod židl__( ), podkrov__( ), bílé bříz__( ), bez sol__( ), pod větvem__( ), na návs__( ), na zem__( ), do váz__( ), na pol__( ), s věcm__( ), královstv__( ), pod střecham__( ), s cibul__( ), košík broskv__( ), na hráz__( ), bolesti hlav__( ), maso s mrkv__( ), dřív__( ), smažit na pánv__( ), dřevo z bříz__( ), kniha s pověstm__( ).
3. Ke každému zadání vymysli slovo rodu středního nebo ženského a doplň vzor – do sešitu:
Zadání |
Tvoje slovo |
Vzor |
Ryba: |
štika |
žena |
Roční období: |
|
|
Město: |
|
|
Řeka: |
|
|
Savec: |
|
|
Den v týdnu: |
|
|
Květina: |
|
|
Strom: |
|
|
28. 1. 2021
1. Napiš do sešitu z učebnice str 81, cv. 4
2. Urči mluvnické kategorie – rod, číslo, pád a vzor
na chvíli -
trpěl bolestmi -
pozorovali stopy -
mezi poli -
svou přitažlivost -
v rákosí -
do Bratislavy -
květy bledulí -
bytosti -
do klece -
3. Prázdninové procvičování
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.umimecesky.cz/strilecka-koncovky-podstatnych-jmen-i-y-zensky-rod?source=explicitKC
https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_4.roc/cj4_vzorypodjmen_rodzensky4.htm
https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_4.roc/cj4_vzorypodjmen_rodzensky2.htm
https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_4.roc/cj4_vzorypodjmen_rodzensky1.htm
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
27. 1. 2021
1. Vyskloňuj v čísle jednotném i množném – PAST
2. Napiš do sešitu z učebnice str 81, cv. 3 – slova v závorce převeď do správného tvaru
3. Dokonči str. 41 v Pětiminutovkách
4. Procvičuj
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
26. 1. 2021
1. Opiš do sešitu z učebnice str. 80 cv. 4 ( říkej si vzor ve správném tvaru)
2. Pětiminutovky str. 40
3. Procvičuj:
25. 1. 2021
Vzor kost
Na on-line hodině jsme si říkali, že měkké vzory v rodě ženském jsou vzor růže, píseň a kost.
1. Vyskloňuj do sešitu vzor kost v jednotném i v množném čísle
2. Napiš do sešitu z učebnice str. 80 cv. 2
3. Vytiskni si a vybarvi
4. Procvičuj:
22. 1. 2021
1. Pětiminutovky str. 39
2. Opiš do sešitu str. 79, cv. 5
3. Procvičuj
21. 1. 2021
1. Vytiskni a doplň bě – pě – vě – mě
2. Vytiskni a doplň i – y
3. Procvičuj
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/vyjmenovana-slova-po-v/slovni-spojeni/cviceni6A.htm
20. 1. 2021
1. Opiš věty do sešitu.
- napiš do vět slovní druhy
-
urči z vět mluvnické kategorie:
-
rod, číslo, pád, vzor (pokud umíme)
-
osoba, číslo, čas
Po obloze letí čarodějnice, budou smetat smetí z ulice. Pod břízou se třpytí listí ze zlata.
po obloze -
letí -
čarodějnice -
budou smetat -
smetí -
z ulice -
pod břízou -
třpytí se -
listí -
ze zlata -
2. Přepiš do sešitu cv. 2, str. 78
3. Pětiminutovky str. 38
19. 1. 2021
1. Vyskloňuj do sešitu vzor RŮŽE – v jednotném i v množném čísle
(nápověda str. 76)
2. Podle vzoru růže vyskloňuj do sešitu slovo TABULE – v jednotném i v množném čísle
3. Opiš do sešitu
Kůň zm_zel v lese. P_lot vyb_ral peníze v bance. Na m_tině hlídkoval mysl_vec. Bolelo mě l_tko. Přem_sl je technik. Můj s_n se chová jako op_ce. Brz_ bude jaro. M_val spoustu nápadu. Kontrolujeme složení v_robků. Rozb_la se nám m_čka. Z domu zm_zely věci. Chodíme do v_řivky. V_plnil dotazník. Venku byla z_ma. Odep_š mi. Sm_šená družstva. Platili jsme m_tné.
4. Procvičuj
18. 1. 2021
1. Vytiskni, vypracuj a nalep si do sešitu
2. Vyskloňuj do sešitu ve všech pádech, v čísle jednotném i množném slovo CHYBA
3. Napiš slova souznačná (synonyma)
jíst -
hodit -
květina -
utíkat -
čarodějnice -
4. Napiš slova protikladná (opozita)
daleko -
černá -
večer -
mladý -
široký -
5. Detektivní práce - přečti si příběh a odpověz na otázky
-
Chodili Páťa a Gába spolu do stejné třídy?
-
Kolik párů tkaniček měl v batohu Páťa?
-
Jakou barvu botasek měl Páťa?
-
Ve kterém měsíci se příběh odehrával?
-
Kolik peněz s sebou měla Gába?
-
Do které třídy chodil Páťa?
-
Co si objednali dobrého?
15. 1. 2021
1. Opiš do sešitu
Nejdřív si urči rod a pak vzor, abys věděl jaké y/i máš použít
Nad hradbam__, broušené váz__, za obil__m, pod lampam__, kniha s říkadl__, sbírá dřív__, slunce na neb__, lidské stop__, dvě dám__, krabice s mýdl__, pluje po Lab__, houkání sov__, mezi truhlam__, zeleným údol__m, kváká v rákos__, to jsou výmluv__, dvorek s kůzlat__, tenkými stébl__.
2. Vyskloňuj do sešitu slovo OBILÍ – v jednotném i v množném čísle
3. Urči do sešitu mluvnické kategorie
|
rod |
číslo |
pád |
vzor |
mezi poli |
|
|
|
|
za obilím |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mýdlem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
viděl slůně |
|
|
|
|
stál u spolužačky |
|
|
|
|
4. Vytiskni, nalep a vybarvi
5. Pětiminutovky - dodělej str. 36
6. Procvičuj:
14. 1. 2021
1. Opiš do sešitu z učebnice str. 77, cv. 2
2. Opiš do sešitu z učebnice str. 77, cv. 3
3. Vymysli ke každému vzoru 3 slova
město -
moře -
kuře -
stavení -
žena -
4. Opiš větu do sešitu
-
urči, zda je to věta jednoduchá nebo souvětí a napiš větný vzorec
-
napiš slovní druhy
-
urči mluvnické kategorie ( u rodu středního i vzor)
Po jídle se jdeme natáhnout na seno a odpoledne se celá naše rodina vydá na výlet přes pole do blízkého městečka.
po jídle -
jdeme se natáhnout -
na seno -
rodina -
vydá se -
na výlet -
do městečka -
13. 1. 2021
1. Napiš do sešitu z učebnice str.75, cv. 4a)
2. Vyskloňuj do sešitu ve všech pádech, v číslech jednotném a množném slovo TUŽKA
3. Pětiminutovky str. 35
12. 1. 2021
Opakování – podstatná jména rodu středního
1. Vytiskni si, nalep do sešitu a vypracuj pracovní list
2. Procvičuj:
11. 1. 2021
Vzory podstatných jmen rodu středního – učebnice strana 74
1. Napiš do sešitu cvičení 2 – utvoř ze sloves podstatná jména (podle vzoru stavení)
Např: číst – (to) čtení, pít – (to) pití, česat – (to) česání
2. Přečti si a doplň i/y ve cvičení 3 – urči si vzor – nemusíš psát do sešitu
3. Napiš do sešitu cvičení 4
4. Doplň Pětiminutovky str. 34
5. Procvičuj všechna cvičení:
8. 1. 2021
1. Opiš z učebnice str. 73, cv. 5a (dělali jsme na on-line hodině)
2. Pětiminutovky str. 33 - doplň koncovky podstatných jmen
3.Opiš větu
-
urči slovní druhy
-
urči mluvnické kategorie (urči i vzor u rodu středního)
Za městem u pole stojí malé obydlí, do kterého jezdíme v létě na dovolenou a bereme tam všechna zvířátka.
|
rod |
číslo |
pád |
vzor |
Za městem |
|
|
|
xxxxxxx |
U pole |
|
|
|
|
Obydlí |
|
|
|
|
V létě |
|
|
|
|
Na dovolenou |
|
|
|
xxxxxxx |
Zvířátka |
|
|
|
|
|
osoba |
číslo |
čas |
|
stojí |
|
|
|
|
jezdíme |
|
|
|
|
bereme |
|
|
|
|
7. 1. 2021
1. Opiš do sešitu – i/y ve vyjmenovaných slovech
V_dra má b_stré oči. Vilu ob_vá bohatá rodina. Hokejista je vel_ce s_lný. Měl velmi dlouhý jaz_k. V_let na bl_zký hrad. Nový domácí mazl_ček. M_slel to dobře. Byl velice trpěl_vý. M_ši mají rády s_r. Koupili s_pký p_sek.
2. Opiš do sešitu – i/y v koncovkách rodu středního
loď s vesl_, kuchyňské nádob_, lidská obydl_, příznivé podneb_, sál s leskými zrcadl_, v dětstv_, pod kol_, na Lab_, v neb_, vyjádřit vlastními slov_, pokoj v podkrov_, bít kladiv_, za obydlím_
3. Procvičuj
Udělej všechna cvičení
6. 1. 2021
1. Pětiminutovky str. 31 – dodělej
2. Opiš do sešitu cv. 3, str. 71 z učebnice (nezapomeň doplnit vzor)
3. Opiš a doplň mluvnické kategorie
|
rod |
číslo |
pád |
vzor |
Na hřiště |
|
|
|
|
Pod sedadly |
|
|
|
|
Na nádraží |
|
|
|
|
Nad poli |
|
|
|
|
O zvířatech |
|
|
|
|
K slunci |
|
|
|
|
Bez pádla |
|
|
|
|
4. Procvičuj:
5. 1. 2021
1. Opakování předpon roz-, bez-, vz-
Opiš z učebnice str. 69, cvičení 4a
2. Urči podle jakého vzoru rodu středního jsou tato slova (opiš do sešitu)
Pomůže ti tabulka se vzory strana 69
Říkej si 1. a 2. pád a kontroluj koncovky (dělali jsme už ve škole)
např. Tele bez telete jako kuře bez kuřete, těsto bez těsta jako město bez města
tele – kuře
těsto - město
světlo -
nádobí -
eso -
okno -
pole -
hříbě -
pouzdro -
pohoří -
nebe -
3. Procvičuj
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-stredniho/koncovky-vzoru/cviceni.htm
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-stredniho/vzory/cviceni1.html
4. 1. 2021
Zdravím vás milí čtvrťáci po vánočních prázdninách. Čeká nás opět on-line výuka, ale věřím, že nás snad co nejdříve pustí zpět do školy. Každé ráno na vás bude čekat pár úkolů, které vypracujte do sešitu a posílejte mi je ke kontrole tak, jak jste zvyklí. Podle rozvrhu distanční výuky se budeme setkávát po skupinách na on-line výuce. Těším se na vás, jste moje šikulky :-)
1. Opakuj opiš a doplň i/y
Dnešní nov_ny, žhavá sv_čka, v_žka kostela, hezký v_let, sudokop_tníci, prádlo us_chá, města L_berec, P_sek a Nový B_džov, poslat dop_s, seml_t zrní ve ml_ně, bublinková l_monáda, dát nádobí do m_čky, m_řit p_stolí, voňavý kv_tek, El_ška a Zb_něk, známý sp_sovatel, p_kat za trest.
2. Opiš větu a doplň slovní druhy
Naše Olinka si včera koupila dva losy po deseti korunách a vyhrála na ně zájezd do Vídně.
3. Urči mluvnické kategorie
dám bratrovi -
míčem -
babičku -
do dvora -
lahvičkou -
27. 11. 2020
1. Pětiminutovky str. 26
2. Opiš větu
-
napiš slovní druhy
-
urči mluvnické kategorie
-
je to věta jednoduchá nebo souvětí
-
napiš větný vzorec
Já nevím, čí je ta kobylka, která se pase v naší zahradě.
nevím -
je-
kobylka -
pase se -
v zahradě -
3. Opiš do sešitu a doplň i, y
V_dra má b_stré oči. Vilu ob_vá bohatá rodina. Hokejista je vel_ce s_lný. Měl velmi dlouhý jaz_k. V_let na bl_zký hrad. Nový domácí mazl_ček. M_slel to dobře. Byl velice trpěl_vý. M_ši mají rády s_r. Koupili s_pký p_sek.
____________________________________________________________________________________________________________________________
26. 11. 2020
1. Opakuj si zájmena – druhy zájmen
2. Opiš do sešitu z učebnice str. 51, cv 3
-
doplň i/y
-
podtrhni zájmena
3. Opiš věty
-
urči mluvnické kategorie
-
urči slovní druhy
Žáci naší školy se dobře učí, učitel je s nimi spokojený. Poslal jsem rodičům dopis z tábora, ale oni ho dostali až za týden.
žáci -
školy -
učí se -
učitel -
poslal jsem -
rodičům -
dopis -
z tábora -
dostali -
za týden -
_____________________________________________________________________________________________________________________________
25. 11. 2020
1. Pětiminutovky str. 25
2. Zájmena ( opiš do sešitu a doplň větu)
Zájmena jsou slova, která _________________podstatná jména, přídavná jména nebo na ně _____________.
3. Druhy zájmen - vytiskni a nalep do pomocníčka (nauč se zpaměti – vyzkoušíme v pondělí)
Druhy zájmen |
Příklady |
osobní |
já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona, se |
přivlastňovací |
můj, tvůj, jeho, její, náš, váš, jejich, svůj |
ukazovací |
ten, tenhle, tento, onen, takový, týž, tentýž, sám |
tázací |
kdo, co, jaký, který, čí |
vztažná |
kdo, co, jaký, který, čí, jenž |
neurčitá |
někdo, něco, nějaký, některý, něčí, kdosi, cosi, jakýsi, kterýsi, cokoli, jakýkoli, málokterý, máločí, ledakdo, ledaco, ledajaký, ledakterý, lecjaký, lecčí, ledasco, ledaskdo, ledaskterý, každý, všechen |
záporná |
nikdo, nic, nijaký, ničí, žádný |
4. Napiš věty do sešitu a doplň zájmena z nabídky
________tam půjdeme také. ________neumíte lyžovat? Přijela__________kamarádka Lenka. Jak se nazývá _________strom. Viděli jste už ______nový dům? ________druh čaje máš rád? _____zná odpověď? ______jsi měl dnes k obědu?
Nabídka: moje, tento, my, jeho, co, vy, kdo, jaký
24. 11. 2020
Přídavná jména
1. Napiš a doplň do sešitu větu o přídavných jménech
Přídavná jména označují ____________podstatných jmen. Ptáme se na ně ___________,__________,____________ . (Nápověda v učebnici)
2. Sestav a napiš do sešitu slova z učebnice str. 50, cv. 2a
3. Opiš do sešitu větu
-
urči slovní druhy
-
urči mluvnické kategorie
Naším městem protéká řeka Svratka, která teče po mlčenlivých žulových balvanech, v rozsáhlých zelených údolích, mezi zarostlými a holými vrchy a její břehy lemují košaté a rozložité olše a vrby.
městem -
protéká -
řeka -
teče -
po balvanech -
v údolích -
lemují -
vrby -
4. Pětiminutovky str. 24
Procvičuj
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/souhrnne-diktaty/procvicovaniBLMPSV1.htm
______________________________________________________________________________________________________________________________
23. 11. 2020
Podstatná jména
1. Napiš a doplň do sešitu větu, co jsou to podstatná jména:
Podstatná jména jsou názvy ___________, ____________, __________ vlastností a _______ .
Na podstatná jména si ukazujeme TEN, TA, TO, rozlišujeme tím rod podstatných jmen.
2. Opiš do sešitu
Dnešní nov_ny, žhavá sv_čka, v_žka kostela, hezký v_let, sudokop_tníci, prádlo us_chá, města L_berec, P_sek a Nový B_džov, poslat dop_s, seml_t zrní ve ml_ně, bublinková l_monáda, dát nádobí do m_čky, m_řit p_stolí, voňavý kv_tek, El_ška a Zb_něk, známý sp_sovatel, p_kat za trest, rozb_tý z_p, vym_slet řešení, z_skat přátele, sova v_r, krm_tko pro s_korky, pl_šový medvídek, sladké p_škoty, p_lný žák, um_něný kluk, v_pít nápoj
3. Opiš větu
-
urči slovní druhy
-
urči mluvnické kategorie
Ježek má zavalité tělo. Jeho tělo pokrývají husté bodliny. Venku bývá obyčejně v noci. Špatně vidí, ale výborně slyší.
ježek -
má -
tělo -
pokrývají -
bodliny -
bývá -
v noci -
vidí -
4. Procvičuj!
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/vyjmenovana-slova-po-b/rozlisovani-dvojic/vyber.htm
20. 11. 2020
1. Opakování
Vytiskni si pracovní list a doplň cvičení podle zadání
2. Barevná čeština
Vytiskni si a vybarvi správně podle návodu
Od pondělí 23. 11. 2020 nadále pokračuje distanční výuka. Sledujte strány s úkoly. Hezký víkend :-)
___________________________________________________________________________________________________________________________
19. 11. 2020
1. Napiš do sešitu vyjmenovaná slova po Z
Dávej si pozor na psaní slova :
-
brzičko – přípona ičko
-
zívat- otevírat pusu únavou
2. Opiš do sešitu
Mlsný jaz_k, z_tra brz_ ráno, neznámý ciz_nec, z_skat vzdělání, jsme na m_zině, podz_mní den, nízký voz_k, mírná z_ma, dvojjaz_čný slovník, z-vá únavou, přijď poz_tří, brz_ bude z_ma, brz_čko napadne sníh, poz_nkovaný plech, letište Ruz_ně, město se naz_vá, moje viz_tka.
3. Napiš vyjmenovaná slova po f
-
vymysli a napiš co nejvíc slov příbuzných – vyhledávej na internetu
4. Opiš do sešitu
velké f_nále, je to f_flena, zajímavá f_gurka, f_latelie, f_stule, teoretická f_zika, srážkový def_cit, naše f_rma, f_ltrační papír, f_lharmonie, f_zická příprava, nudný f_lm, nepřesná def_nice, f_alová barva, f_zikální zákony, f_ngované přepadení, f_zioterapeut, byla to f_kce, raf_novaný kostým, rybí f_lé, bude f_t
5. Procvičuj
https://www.pravopisne.cz/2018/12/diktat-na-vyjmenovana-slova-po-f/
https://www.pravopisne.cz/2018/12/diktat-na-vyjmenovana-slova-po-f-2/
18. 11. 2020
1. Opiš do sešitu z učebnice str 45, cv. 27 – doplň i, y
2. Vyplň v pětiminutovkách stranu 23 – doplň i, y po V
3. Urči mluvnické kategorie
k snídani -
měl jsem -
měl jsem kus -
sýra -
na zahradě -
v síti -
houpe se -
u syna -
byli -
na návštěvě -
Procvičuj:
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/vyjmenovana-slova-po-v/pravopisny-trenazer/cviceni6.html
16. 11. 2020
Vytiskni si pracovní list
- nalep do sešitu - pracovní listy
- doplň, vybarvi a vypracuj podle uvedených zadání
Vyjmenovaná slova - opakování
________________________________________________________________________________________________________________________________
13. 11. 2020
1. Napiš řadu vyjmenovaných slov po V do sešitu
2. Zopakuj si řady všech vyjmenovaných slov. Na online hodině je vyzkoušíme
3. Napiš do sešitu z učebnice str. 45, cv. 26. Podtržená slova nahraď jinými slovy, ve kterých se vyskytuje slabika vy, vý, vi, ví
4. Napiš do sešitu 10 slov s předponou vy
5. Vyplň pětiminutovky str. 22
Procvičuj:
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/vyjmenovana-slova-po-v/slovni-spojeni/cviceni1A.htm
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/vyjmenovana-slova-po-v/slovni-spojeni/cviceni2A.htm
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/vyjmenovana-slova-po-v/slovni-spojeni/cviceni3A.htm
12. 11. 2020
1. Sestav věty podle větného vzorce
V1, ale V2.
Protože V1, V2.
Když V1, V2.
2. Zapiš větu podle slovních druhů
Např: 3 1 5 6 4 1. - (3) Naše (1) babička (5) měla (6) doma (4) tři (1) kočky.
2 1 5 7 1. -
1 8 1 5 7 1. -
3. Opiš do sešitu
Velká s__la, husa s__čela, s__slí nora, mokrá s__lnice, listí us__chá, chlapec os__řel, dnes je s__chravý den, světlá s__ň, s__ťka na motýly, mám rád s__rečky, otec se s__nem, nedal se pros__t, přes__cený žaludek, měs__c svítil, vys__p odpadky, vítr s__lí.
4. Opiš větu
-
urči slovní druhy
-
urči mluvnické kategorie
Naše hospodyně musí ráno sypat slepicím zrní a večer chodí sbírat snesená vejce.
Hospodyně -
musí sypat -
slepicím -
zrní -
chodí sbírat -
vejce -
5. Procvičuj
https://www.skolasnadhledem.cz/game/635
https://www.superskolak.cz/cesky-jazyk/slovni-druhy-urcovani/
https://www.naucsepsat.cz/vyjmenovana-slova/
__________________________________________________________________________________________________________________________
11. 11. 2020
1. Opiš z učebnice str. 44 cv. 23 a)
2. Opiš větu a udělej větný rozbor
-
urči slovní druhy ve větě
-
urči mluvnické kategorie u podstatných slov
-
urči mluvnické kategorie u sloves
V zimě musíme na zamrzlý chodník sypat písek, aby si někdo nezlomil nohu.
3. Doplň I, Y v pětiminutovkách str. 21
4. Procvičuj:
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
_____________________________________________________________________________________________________________________________
10. 11. 2020
1. Napiš do sešitu řadu vyjmenovaných slov po S
Připomeň si záludné dvojice (neopisuj si je)
ze sýra (sýr) – ze síry (síra=chemický prvek)
sypat (něco) – sípat (chraptět)
sirý(osiřelý = sám) – syrý (syrý podzim = sychravý)
sirup = sladká šťáva
sivý = šedivý
2. Opiš z učebnice str. 44, cv. 22
3. Opiš větu do sešitu
-
urči slovní druhy
-
urči mluvnické kategorie
L__stí us__chalo a padalo do trávy, s__ček si v__hrabával ž__žaly, s__sel si dělal zásoby potravy.
l__stí -
us__chalo-
padalo -
do trávy -
s__ček -
v__hrabával si -
ž__žaly -
s__sel -
dělal si -
zásoby -
potravy -
4. Procvičuj
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/vyjmenovana-slova-po-s/slovni-spojeni/vyber.htm
_______________________________________________________________________________________________________________________
9. 11. 2020
Milí čtvrťáci, tento týden budeme ještě stále opakovat vyjmenovaná slova.
Zopakujte si řadu vyjmenovaných slov po P a připomeňte si záludné dvojice slov, ve kterých se objevuje měkké nebo tvrdé i podle významu slova. Takové dvojice jsou v učebnici na straně 42 ve žlutém rámečku. Přečti si je, pomůžou ti udělat bez chyby následující cvičení.
1. Napiš do sešitu z učebnice str. 43, cv. 14
Doplň do vět slova z lístečků – pozor jsou to záludné dvojice.
2. Přečti si cv. 16 a pokus se vysvětlit uvedená přísloví
Nemusíš je psát, ale připrav se, budeme si o tom povídat na on-line hodině
3. Opiš větu a urči, co už umíme
Slepýše považujeme často za hada, ale dnes už víme, že je to beznohá ještěrka se špičatou hlavou.
a) Jaká je to věta? (oznamovací O, rozkazovací R, tázací T, přací P)
b) Jaká je to věta? (jednoduchá J, souvětí S)
c) Napiš větný vzorec věty
d) Napiš číslem slovní druhy
e) Napiš mluvnické kategorie u sloves a podstatných jmen
(Pozor!! Pádové otázky pokládej pomocí té věty)
Slepýše -
považujeme -
za hada -
víme -
je -
ještěrka -
s hlavou-
4. Napiš slova protikladná (opozita ) - když nevíš, koukni se do pomocníčka
tma -
dole -
kyselé -
mladý -
smutný -
táta -
5. Napiš slova souznačná (synonyma) – když nevíš, koukni se do pomocníčka
chlapec -
otec -
kráčet -
blýskat se -
brečet -
smát se -
6. Procvičuj - zkopíruj si odkaz, je tam sposta cvičení:
https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&class=3&subject=%C4%8Cesk%C3%BD%20jazyk&search1=03.+Vyjmenovan%C3%A1+slova&topic=04.+Slova+po+P#selid
_________________________________________________________________________________________________________________________
6. 11. 2020
Milí čtvrťáci, konečně je pátek, před námi jsou poslední úkoly a pak už hurá víkend. Tak pojďme na to.
1. Otevři si učebnici na straně 42, a přečti si cvičení 12a. Je to nějaký pomotaný příběh.
-
poskládej slova ve větách tak, jak patří – ústně poskládej všechny věty
-
napiš do sešitu 5 vět se správně poskládanými slovy
2. Opiš větu
Netopýr patří mezi savce, umí létat a podobá se okřídlené myši.
-
urči slovní druhy
-
urči mluvnické kategorie
|
|
|
|
netopýr |
|
|
|
patří |
|
|
|
savce |
|
|
|
umí létat |
|
|
|
podobá se |
|
|
|
myši |
|
|
|
3. Vylušti testík str. 42, cv. 13
-
neopisuj otázky, odpovídej jen např. 1.C, 2. D atd…
4. Vylušti hádanky str. 43, cv. 17
-
neopisuj otázky, odpovídej jedním slovem
5. Procvičuj:
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/vyjmenovana-slova-po-p/slovni-spojeni/vyber.htm
______________________________________________________________________________________________________________________
5. 11. 2020
Milí čtvrťáci, včera jste měli v českém jazyce hodně práce. Musím pochválit všechny ty, kteří mi kromě dopisu z vysněné planety nakreslili také její obrázek. Dnes budete mít práce daleko méně. Budeme opakovat vyjmenovaná slova po P. Vytiskněte si prosím pracovní list, doplňte a nalepte do sešitů. A potom vypracujte jednu stranu v pětiminutovkách.
2. Pětiminutovky str. 20
__________________________________________________________________________________________________________________________________
4. 11. 2020
1. Opiš do sešitu větu
Odpoledne hodila Lucinka kapsičku s papírem do takové plechové bedny s malou škvírou nahoře.
-
urči slovní druhy
-
urči mluvnické kategorie u sloves a podstatných jmen
hodila -
Lucinka -
kapsičku -
s papírem -
do bedny -
se škvírou -
2. Přečti si v učebnici příběh na str. 41 nahoře a odpověz na otázky:
a) co je to ta kapsička
b) co byl obrázek, který tam nalepila
c) co byla plechová bedna
3. Přečti si v učebnici na str. 41 cv. 3, co psala Lucinka babičce a všimni si:
Píše:
-
datum kdy a místo odkud dopis posílá
-
oslovila toho, komu píše- babičce
-
něco babičce sděluje
-
rozloučení
-
podpis
4. Odpověz na otázky:
a) co se myslí tím, že přijede Martin na bílém koni?
b) co se myslím tím, že se změní čas?
5. Dopis (napiš ho do sešitu čtení)
Tvým hlavním úkolem je, napsat dnes dopis nějakému kamarádovi. Představ si, že jsi na vzdálené, zvláštní, třeba i kouzelné planetě a chceš svému kamarádovi popsat, jak to na té planetě vypadá, kdo tam žije a jak s tam máš.
A teď si vzpomeň, jak takový dopis vypadá:
-
datum a místo odkud píšeš
-
oslovení kamaráda
-
sdělení – jak se planeta jmenuje, jak je daleko od Země, jak ses tam dostal, kdo tam žije, jak ten tvor vypadá, jak se chová, jaká je tam příroda, co se tam jí....atd. podle své fantazie
-
rozloučení – můžeš dopsat, jestli se vrátíš na Zemi nebo zůstaneš na své planetě
-
podpis
-
obrázek planety
Zapojte co nejvíc svoji fantazii. Nebudu hodnotit pravopisné chyby, chci, abyste vymýšleli ty nejbláznivější nápady a aby vás to bavilo.Třeba si tu planetu nejdřív nakreslete, aby se vám lépe popisovala. Budu se moc těšit na vaše dopisy.
______________________________________________________________________________________________________________________________
3. 11. 2020
1. Opiš do sešitu větu:
Odpoledne šla babička s Marečkem nakupovat nové pastelky do školky.
2. Urči slovní druhy v této větě:
3. Urči mluvnické kategorie u slov:
šla nakupovat -
babička -
s Marečkem -
pastelky -
do školky -
4. Opiš do sešitu z učebnice str. 40, cv. 11 – vyber slovo se správným i,y:
6. Procvičuj
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/vyjmenovana-slova-po-p/slovni-spojeni/cviceni5A.htm
_____________________________________________________________________________________________________________________
2. 11. 2020
Ahoj čtvrťáci, máme po prázdninách a já doufám, že jste si je užili tak, jak to jen bylo možné. Dnes vám posílám první úkoly. Musíte si text nejdříve vytisknout a nalepit do pracovních listů. Je to opakování vyjmenovaných slov po M. Pokud někdo tiskárnu nemá, zajde si do školní schránky, text je tam už pro vás připravený. Hodně zdaru při plnění úkolů.
23. 10. 2020
Milí čtvrťáci, posílám vám poslední úkoly před podzimními prázdninami. Užijte si je a snad se brzy uvidíme.
1. Přepiš do sešitu a doplň i, y
nesl-chaná, bl-skat se, ml-nek, l-heň, pol-kají, nabl-skaný, l-ska, pol-kat, l-žuje, l-čko, pl-ny, pl-nárna, L-bor, pl-novod, pl-š, bl-ští se, ml-t, l-ný, pel-něk, l-sý, l-dový, l-tka, vzl-kat, l-sá, upl-nout, pl-tváme, l-že, pel-ňkem, ml-nské kolo, sl-šitelný zvuk, chytrá l-ška, nesl-šně se pl-žil, L-sá nad Labem, l-bezná píseň, pl-šový l-mec, skl-zeň jahod, lesklé skl-čko, l-dové tance, vl-s na tapetě.
2. Seřaď podle abecedy slova
Límec, stavba, zahrada, dům, plot, strom, zedník, koule, bábovka, les.
3. Opiš do sešitu větu:
K naší babičce přiběhl zatoulaný pes, který neměl obojek ani psí známku.
-
urči slovní druhy
-
urči mluvnické kategorie u sloves
-
urči mluvnické kategorie u podstatných jmen
_________________________________________________________________________________________________________________
22. 10. 2020
Vyjmenovaná slova po L
1. Napiš do sešitu řadu vyjmenovaných slov po L
Pozor na chytáky (nepiš, jen si je přečti)
mlít - pamatuj, není to slovo příbuzné se slovem mlýn - řekni si mlít = dřít a tam je měkké i vidět :-) (často zapomínáte)
líska - to je keř, není to ten pták lyska, která má bílou lysinu na hlavě
blízká - je to nedaleko – nic se tam neblýská
ližiny - na střeše auta, na vrtulníku, na sáňkách, na sněžném skútru – nejsou příbuzná se slovem lyže!
líčený - vyprávěný (líčený příběh) na rozdíl od slova lýčený střevíc (střevíc z lýka)
- namalovaný – žena si líčí - maluje obličej
lišaj - noční motýl
lišej - kožní onemocnění
Pamatuj!
slynout - být známý
vlys - nějaká ozdoba – na stěně, na tapetě
2. Opiš do sešitu cv. 8a – nezapomeň na chytáky
Procvičuj:
https://dum.zsamskrovi.cz/cj-test-vy_32_inovace_004
___________________________________________________________________________________________________________________________
21. 10. 2020
1. Opiš do sešitu a doplň I, Y
Sb__ral ovoce, chov dob__tka, odb__lo poledne, odb__l míček, b__lá křída, zlob__vý pes, zb__tek bábovky, ob__vatelstvo, starob__lé město, žab__nec, holub__nky, hb__tý chlapec, b__střina, b__tva u Přib__slavi, b__lý kůň, b__lá čtvrtka, lehce nab__l, lehce pozb__l, b__valé b__dliště, sb__rka krab__ček, nejb__střejší žák, ab__s neb__l b__t, ob__vací pokoj, zralé ob__lí, b__valé roky, b__lá kab__na, hrát vyb__jenou, nab__l znalosti.
2. Napiš do sešitu souvětí podle větných vzorců
V1, ale V2.
Kdyby V1, V2.
V1, protože V2.
3. Vytiskni si, nalep do pracovních listů a vyplň podle zadání
Nezapomeň, že věta začíná velkým písmenem.
Procvičuj stále vyjmenovaná slova:
https://www.umimecesky.cz/diktat-vyjmenovana-slova-po-b-2-uroven/104
Nezapomínej zapisovat čtení.
______________________________________________________________________________________________________________________________
20. 10. 2020
Vzpomínáš si na záludné dvojice slov ve vyjmenovaných slovech?
bít/být, pobít/pobýt, nabít/nabýt, přibít/přibýt, odbít/odbýt, dobít/dobít
Záludné jsou proto, že si musíš uvědomit, co ta slova znamenají ve větě a pak můžeš doplnit i,y.
Říkali jsme si, že si můžeš pomoct slůvky budu/biju.
Pokud můžeš vložit slůvko budu, píšu Y, pokud můžeš vložit slovo biju, píšu i.
Sleduj věty:
B-l jsem doma. Budu doma? nebo Biju doma?
Pob-l jsem u babičky celý víkend. PoBudu u babičky celý víkend? nebo PoBiju u babičky celý víkend?
Táta přib-l hřebík. PřiBude hřebík? nebo PřiBije hřebík?
Vojáci dob_li území. Vojáci dobudou území?(budou je vlastnit?) nebo Vojáci dobijou území? (to území zmlátí?)
Přečti si žlutou tabulku v učebnici str. 38 (všechny záludné dvojice) a pak vyřeš následující cvičení.
Vytiskni si, nalep do sešitu a vyznač správné slovo:
Chtěl bych už být/bít hodný.
Snaž se být/bít na ty bicí nástroje lépe do rytmu.
Přemyslovci dobili/dobyli hradiště Libici.
Právě jsem si dobyla/dobila svůj mobil.
V Anglii jsem pobila/pobyla týden.
Vojsko Přemyslovců pobilo/pobylo členy rodu Slavníkovců.
Závodník si nabyl/nabil pistoli a vystřelil na terč.
Opiš do sešitu str 38 cv. 4
Vylušti hádanky str. 38 cv. 5
https://www.mojecestina.cz/article/2014070501-test-vyjmenovana-slova-po-b-1
___________________________________________________________________________________________________________________________
19. 10. 2020
Milí čtvrťáci, čeká nás opakování vyjmenovaných slov. Vzpomínáte si, proč se vyjmenovaná slova učíme? Protože b, f, l,m, p, s, v, z jsou pravopisně obojetné souhlásky, většinou po nich píšeme měkké I, ale někoho kdysi napadlo, že v některých případech budeme psát tvrdé Y a díky tomuto vynálezci se teď učíme vyjmenovaná slova.
1. Zopakuj si řadu vyjmenovaných slov po B – napiš je do sešitu
Vyjmenovat vyjmenovaná slova není nic těžkého, zvládne to každý, kdo se zvládne naučit básničku. Horší je vzpomenout si na všechna slova příbuzná a správně je zařadit.
Připomememe si dnes slova příbuzná se slovesem:
BÝT – existovat – vytiskni a nalep do sešitu (kdo nemá tiskárnu – neopisuje, napíše mi a já mu to vložím do schránky školy)
bývat, bývalý, nebývalý, nebývale, starobylý
bytí, živobytí, blahobyt, bytost, bytostný, bytostně
aby, abych, abys, abychom, abyste, kdyby, kdybych, kdybys, kdybychom, kdybyste, by, bych, bys, bychom, byste
ubýt, ubývat, úbytek
odbýt, odbyt, neodbytný, ledabylý, ledabyle
nabýt, nabytý, přibýt, pozbýt, zbýt, zbytek, zbylý, zbytečný, nezbytný, vybýt
dobýt, dobývat, dobyvatel, nedobytný, dobyvačný
pobýt, pobývat, pobyt, přebývat, zabývat se
2. Napiš do sešitu – učebnice cv. 2, str. 37
(využij slova příbuzná se slovem být, která sis nalepil do sešitu)
3. Urči mluvnické kategorie
v nádobě -
na poušti -
ze zbytků -
k sousedům -
odsunu židli -
smáli se -
zapojíte -
dokončil -
usínám -
chtěl jsi -
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/vyjmenovana-slova-po-b/slovni-spojeni/cviceni1A.htm
___________________________________________________________________________________________________________________________
16. 10. 2020
Na začátek trošku opakování.
Opiš do sešitu:
Bje, vje, bě, vě
Sváteční v_nec. Dev_tkrát ob_l hřiště. V_zd je zachován. Teta v_la do příkopu. Oni nev_dí odpov_ď. Ob_dnám si ob_dy. Sv_tlená ulice. Chv_t se strachem. Karel b_ží nakoupit. Ob_vit zajímavou v_c. V_šet obraz. Zrakové v_my. Špatné sv_domí. Pov_sit záclony. Rána na hlav_.
Teď se chvíli přesuneme do pravěku. Vzpomeňte si z valstivědy na dobu kamennou a na život v té době. Proč se jí vůbec říkalo kamenná? Měli to v té době pravěcí lidé jednoduché? Máme to v dnešní době jednodušší? To asi neposoudíme.
Učebnice str. 36
Přečti si legrační pravěkou básničku cv.1 a odpověz na otázky ( do sešitu)
1. Jaké dva významy může mít slovo: PRALINKY? Jestli nevíš, zkus se s někým poradit.
2. Vymysli, jaké předměty by mohli mít pravěcí lidé ve škole (co by se jim v pravěku hodilo naučit)? Můžeš sestavit i rozvrh hodin, máš na to celý víken :-)
Prohlédni si obrázek ve cvičení 5 a napiš odpovědi na:
1. Jak pravěcí lidé vypadali?
2. Jak se oblékali?
3. Kde žili?
4. Čím se živili?
5. Jaké nástroje používali?
6. Chtěli byste žít v té době a proč?
Stačí krátká věta ke každému, můžeš nakreslit i obrázek. Úkol mi pošli do neděle, moc se těším.
Na závěr ti posílám odkaz na stránky, kde si procvičíš předložky a předpony.
https://www.skolasnadhledem.cz/game/515
https://www.umimecesky.cz/rozrazovacka-predpona-vy-2-uroven/955
https://www.umimecesky.cz/doplnovacka-psani-be-bje-1-uroven/6554
15. 10. 2020
Včera jste měli za úkol v pětiminutovkách vyplnit i, y v předponách, někdo tam měl chyby. Myslím si, že je to tím, když jen doplňujete i,y, často o tom slově ani nepřemýšlíte.
1. Opiš do sešitu slova (netiskni!) a doplň správné i, y
v-tězný zápas, v-soký strom, vodní v-r, v-borný oběd, v-la Amálka, nová v-hláška, nouzový v-chod, cesta se v-ne, v-šívaný ubrus, červené v-šně, v-sutá hrazda, hezká v-zdoba, v-ndej vařečku, prach v-ří, v-stupte z řady, v-rábět dárky, v-malovat byt, v-dět ve tmě, v-sunout zásuvku, nová v-loha, skleněná v-trína, jsme ve v-řivce, v-běrčí daní, v-klá se mi zub, v-hoď to do koše, nestůj u v-tahu,
v-c náplně, v-m všechno, v-řídit vzkaz, v-tržený zub, v-hoď to do koše, v-plašený zajíc.
2. Urči mluvnické kategorie – opiš do sešitu (netiskni)
Podstatná jména – rod, číslo, pád
na oknech -
pod rohožkou -
k dědečkovi -
u nádraží -
na stoly -
Slovesa – osoba, číslo, čas
měli -
zazpíváme -
sedím -
poradíš -
měli jste -
3. Vymysli a napiš do sešitu 10 sloves v infinitivu (neurčitku)
_______________________________________________________________________________________________________________
14. 10. 2020
A je to tady milí čtvrťáci. Budeme se teď, až do 2. 11. potkávat zatím jen tady přes tyto stránky, stejně jako tomu bylo na jaře. Zvládali jste to bezvadně, takže se o vás nebojím. Navíc je teď rozhodnuto zatím jenom o osmi dnech výuky, tak to spolu zvládneme. Hlavně nás teď v češtině nečeká nic nového. Budeme opakovat vyjmenovaná slova.
Dnes si otevři:
Učebnice str. 34 (předpony vy, vý)
Do sešitu napiš slova ze cv. 2 a), cv. 3
Opiš si do sešitu 2 věty:
Tažní ptáci už dávno odletěli do teplých krajin.
Mnoho zvířat se na podzim vykrmí a nabere na sebe tuk.
U vět urči slovní druhy, u podstatných jmen a u sloves urči mluvnické kategorie.
Pětiminutovky str. 8, doplň správně předpony
Úkoly mi vyfoť a pošli na messenger, tak jak jsme se spolu domlouvali do 12h
Ulož si do telefonu číslo mého mobilu, ať si mě můžeš najít na messengeru a zvládneš mi to posílat sám/sama. 737346058
Hezký den a hodně zdaru. Ivana Z.
_______________________________________________________________________________________________________________________
13. 10. 2020
1. Opiš do sešitu větu:
Náš Petr namaloval vodovými barvami mnoho hezkých obrázků okolní přírody.
2. U věty urči:
Slovní druhy, mluvnické kategorie, a druh věty (jednoduchá nebo souvětí).
3. Z učebnice str. 33 napiš do sešitu cv. 7
4. Učebnice str. 34 předpony vy, vý – přečti si cv.1, všímej si tučně vyznačených slov
Napiš si do pomocníčku
PŘEDPONY VY, VÝ
vyrábět, vysvědčení, vyvýšený, výběrový, výloha, výlov, vyslovit, vynadat, vystrčit, nevystrčit..
SLOVA S MĚKKÝM I
vitrína, vidle, vidlička, víko, víčko, vidět, visí, višně, vítěz, vítr, vichřice, viklat, vikýř, visutá
12. 10. 2020
Do sešitu
Vyčasuj sloveso objevit se v minulém čase.
Opiš do sešitu větu:
Na obloze se objevila první hvězda nazývaná Večernice.
1. Urči slovní druhy
2. Urči mluvnické kategorie u podstatných jmen a u sloves
Pětiminutovky
str. 7 – doplň celou stranu
Ústně procvičuj
bě, bje, vě – ze strany 33 v učebnici
Vytiskni a doplň
Pracovní list – nutné nalepit do pracovních listů
5. 10. 2020
1. Opiš do sešitu a urči slovní druhy ve větě:
Ulovili soba a jeho bezvládné tělo vlekli z posledních sil k jeskyni.
2. U podstatných jmen a u sloves z předchozí věty napiš mluvnické kategorie.
3. Učebnice str 30. cv.2, 3, 4a - do sešitu
29. 9. 2020
Opiš do sešitu pomocníček
Slova spisovná - nespisovná - z učebnice str. 22 (žlutý rámeček)
Slova citově zabarvená - str. 23 ( žlutý rámeček)
Všechna cvičení v učebnici ze str. 23 udělej ústně
Do sešitu Čj - str. 23 cv. 3
Pětiminutovky str. 18
Udělej všechny opravy v pětiminutovkách i pracovních listech! Opravu odůvodňuj např. starobýlý = být (tak jak jsme dělali minulý rok)
25. 9. 2020
Slova spisovná a nespisovná
Učebnice - str. 22 - přečti si žlutou tabulku
ústně cv. 1. 2. 4
Pětiminutovky - str. 17
24. 9. 2020
Slova souznačná a protikladná (připomenout si a naučit)
Učebnice str. 19
Celá strana ústně
cv 3a - napsat správně do sešitu
Slova jednoznačná, mnohoznačná(připomenout si a naučit)
Učebnice str. 21
Celá strana ústně
Urči slovní druhy ve větě (číslem nad slovo) a urči mluvnické kategorie u podtržených slov.
Lucinka má dnes už od rána špatnou náladu, protože když vstávala, byla ještě tma.
______________________________________________________________________________________________________________________
21. 9. 2020
Učebnice str. 17 - udělej písemně do sešitu
cv. 3a) - utvoř slovesa
cv. 4 - opiš slova na řádek a vyškrtni slova, která do řady nepatří
Napiš do sešitu a urči mluvnické kategorie u slov:
do plic -
v oknech -
na stromě -
babičkou -
Radce -
v televizi -
do tabulky -
nástěnky -
Pětiminutovky str 16 celá
Čítanka: přečti si příběh na straně 23 - 25 - Chůvy
Odpověz na otázky do sešitu:
1. Jak se jmenují pejsci?
2. Co musí psi udělat, aby mohla vrána letět na hrad?
3. Kolik bylo vráňátek?
4. Co jim vařili k jídlu?
5. Co udělali se starým havranem?
Pokud nemáš čítanku doma, musíš si ji vyzvednout ve škole!
17. 9. 2020
Prvopisné pětiminutovky - str. 4, 5, 15
Čj - str 17, cv 5 do sešitu
Opakuj slovní druhy
Určuj mluvniské kategorie u sloves (osoba, číslo, čas)a podstatných jmen (rod, číslo, pád) - procvičuj
14. 9. 2020
Učebnice - str. 15, cv. 3., 4., 5 - ústně
str. 15, cv. 8 a), b), c) - do sešitu
Pětiminutovky str. 13 celá