4. ročník
4. 6. 2020
1. Vyzvedni si
Ve schránce máš opět sešit s úkoly, tentokrát na více dní.
- Vymalovánku a doplňování I, Y
- Sešit mi vrať zpět do schránky do pondělí
______________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________
3. 6. 2020
1. Vyzvedni si
Ve schránce máš opět sešit s úkoly.
- vyhledávej a potrhni přímou řeč
- v přímé řeči doplň uvozovky
- doplň i, y
- doplň i, y a vybarvi jablíčka pečlivě podle návodu
- Sešit mi vrať zpět ke kontorle
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
2. 6. 2020
1. Dokonči
Dokonči práci ze včerejška – pracovní listy. Nezapomeň podtrhávat podmět a přísudek. Vhoď mi pak sešit do schránky nebo ho přines, pokud se přijdeš zítra ráno fotit.
2. Opiš do sešitu větu
Když si budete myslet, že si nemusíte čistit zuby, určitě vás brzy začnou bolet.
- urči, jestli je to věta oznamovací, rozkazovací nebo přací
- urči, jestli je to věta jednoduchá nebo souvětí
- napiš větný vzorec této věty
- urči slovní druhy všech slov ve větě
Pošli mi na messenger.
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
1. 6. 2020
1. Vyzvedni si
Ve schránce máš sešit pracovních listů k doplnění i, y ve shodě podmětu s přísudkem. Podtrhávej podmět přísudek. Přines mi sešit zpět ve středu, budeme se fotit se třídou v 8.30h ráno, tak přijď, ať máš památku na spolužáky. Pokud nepřijdeš na focení, sešit mi během dopoledne vhoď do schránky.
2. Napiš do sešitu a pošli mi na messenger
Učebnice str. 133, cv. 3 Napiš tři věty podle vzoru: uvozovací větu před přímou řečí a za přímou řečí.
3. Opakování učiva
V pátek 5. 6. 2020 budou individuální konzultační hodiny ke zhodnocení probraného učiva za období distančního vzdělávání. Posílám rozpis konzultací žáků:
D. Ján - Čj 11. 30h – 12 h, M 12h – 12. 30h
D. Cejnek – M 11. 30h – 12h, Čj 12h – 12. 30h
Pokud vašemu dítěti čas nevyhovuje, napište mi jiný termín, přizpůsobíme se. Děkuji
________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
29. 5. 2020
1. Přímá řeč - uvozovací věta vložená do přímé řeči - zopakuj si (přečti si žluté tabulky)
V učebnici na straně 132 pročti a vyhledávej přímou řeč a uvozovací věty ve cv. 1. a 2.
2. Napiš do sešitu
Cvičení 3, str. 132. V učebnici jsou uvozovací věty, vymysli k nim přímou řeč a věty napiš do sešitu. Dávej pozor, jak se přímá řeč zapisuje!
Přímou řeč podtrhni modře.
Uvozovací větu podtrhni oranžově.
Pošli mi na messenger.
____________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________
28. 5. 2020
1. Vyzvedni si
Úkoly jsou opět vložené ve schránce školy a nalepené ve velkém sešitě.
Vypracuj a vlož zpět ke kontrole.
Dávej pozor na podmět – podtrhávej si ho, ať určíš správně i, y, a
(Díky moc, že jste včera splnili.)
2. Přímá řeč - uvozovací věta za přímou řečí - zopakuj si (přečti si žlutou tabulku)
V učebnici na straně 131 cvičení 2a – napiš do sešitu všechny věty, označ správně přímou řeč.
Podtrhni uvozovací větu modře
podtrhni přímou řeč oranžově
Pošli mi na messenger.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
27. 5. 2020
1. Vyzvedni si
Úkoly jsou opět vložené ve schránce školy a nalepené ve velkém sešitě.
Vypracuj a vlož zpět ke kontrole. (Díky moc, že jste splnili.)
2. Přímá řeč - zopakuj si (přečti si žlutou tabulku)
V učebnici na straně 130 cvičení 2a
- Napiš do sešitu
- Podtrhni uvozovací větu modře
- Podtrhni přímou řeč oranžově
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
26. 5. 2020
1. Vyzvedni si
Ve schránce školy jsou vloženy pracovní sešity k vyplnění. Je třeba si je dnes vyzvednout, vyplnit a vložit zpět ke kontrole.
V sešitech je nová látka – několikanásobný podmět. Je třeba si látku prostudovat z přiložené a vlepené tabulky, vysvětlit a doplnit. Ve škole jsme dělali společně. Po vyplnění mi sešit vhoďte zpět do schránky. Budu do něj vkládat další materiály.
2. Přímá řeč
Vyhledávej a všímej si přímé řeči v knížce, kterou právě čteš. Budeme dál s přímou řečí pracovat, ať tě pak nic nepřekvapí. Pokud už jsi během distančního vzdělávání knížku dočetl, vhoď mi do schránky také čtenářský deník.
PS: Včera mi některé děti neposlaly splněné, úkoly. Posílejte je prosím denně. Děkuji.
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
25. 5. 2020
Přímá řeč – učebnice str. 129
1. Opiš si rámeček pod žlutou tabulku do pomocníčka
- typy přímé řeči
- příklady přímé řeči
Pošli mi na messenger.
2. Nauč se pojmy, co znamená: uvozovky nahoře, uvozovky dole, uvozovací věta (před přímou řečí, za přímou řečí, vložená)
___________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________
25. 5. 2020
Milí žáci
úkoly z českého jazyka budete dostávat na stránky až po výuce ve škole kolem 11-12h. Pro některé materiály si budete chodit do školní schránky a některé materiály budu po vás chtít do školní schránky zpět přinést ke kontrole.
____________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________
22. 5. 2020
Vybarvi správné odpovědi (kdo nemá tiskárnu, pouze odpovídá)
Vodoměrka
Liška Adéla došla k rybníku, kde se na průzračné hladině klouzala vodoměrka.„Jak to děláš, že se udržíš nad vodou?“ zeptala se Adéla.„To je jednoduché, mám na nohou malé vzduchové váčky, které mě nadnáší,“ odpověděla vodoměrka.Lišce to přišlo úžasné a tak sebrala v lese čtyři igelitové pytlíky, které tam pohodili nepořádní turisté, nafoukla je a přivázala si každý na jednu nohu. Bohužel je připevnila špatně a navíc byly děravé a tak se Adéla vymáchala v rybníku a ještě jí vynadali kapři, že jim znečišťuje vodu.
1. Jaká byla voda v rybníku, když k němu liška přišla?
čistá |
špinavá |
zamrzlá |
Žádná, rybník byl vypuštěný |
2. Proč lišce Adéle vynadali kapři?
Protože je probudila. |
Protože byla moc těžká. |
Protože se kvůli ní dostaly do rybníka igelitové sáčky. |
Protože je chtěla sníst. |
3. Adéla je jméno?
Vodoměrky |
Lišky |
Igelitové tašky |
Kapra |
4. Proč Adéla v lese sebrala 4 igelitové sáčky?
Protože jich víc neunesla. |
Protože jich víc nenašla. |
Protože uměla počítat jen do čtyř. |
Protože se chtěla s jejich pomocí klouzat po hladině. |
5. Co dělala vodoměrka, když k ní Adéla přišla?
Měřila hloubku vody v rybníku. |
Bruslila na vodě. |
Mluvila s kapry. |
Sbírala igelitové sáčky z hladiy rybníka. |
Rak
Liška Adéla přišla k potoku. Podívala se do tůňky a úplně se zhrozila, jak moc jí od minule narostla srst. Tak proto jí je celý červenec takové vedro! Nešťastně zavyla, čímž probudila raka Emila.„Kdo to tady tak hlasitě vyje a proč?“ zeptal se podrážděně Emil.„To jsem já, rychle mi rostou chlupy a v tomto teplém počasí se s huňatou srstí šíleně potím,“ opáčila Adéla.Rak řekl, že to není problém, nabrousil si klepeta a ostříhal lišku, jak se říká, na ježka. Musela mu ale slíbit, že už nikdy nebude u jeho potoka tak hlasitě hulákat.
1. Kdo se jmenoval Emil?
ježek |
rak |
krab |
liška |
2. Co dělal rak, když liška Adéla přišla k potoku?
podřimoval |
koupal se |
stříhal vodní řasy |
prohlížel se v tůňce |
3. Situace v ukázce se odehrála?
V zimě |
Na jaře |
V létě |
Na podzim |
4. Co musela slíbit liška rakovi?
Že už se nikdy nebude potit. |
Že už za ním k potoku nikdy nepřijde. |
Že nebude dělat u potoka hlasité zvuky. |
Že si příště srst ostříhá sama. |
5. Co udělal rak lišce?
Upletl jí copánek. |
Ostříhal jí ofinu. |
Ostříhal jí na krátko. |
Ustřihl jí ocas. |
Procvičuj
https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_4.roc/cj4_rodmuzsky_rodcislopadvzor3.htm
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
21. 5. 2020
Opakování
Číslo |
Otázka |
Odpoveď |
1 |
Rod podstatného jména jelen |
|
2 |
Druhé vyjmenované slovo v řadě po M |
|
3 |
Slovní druh – bílý, hodný, pracovitý |
|
4 |
Nadřazené slovo – mrkev, rajče, špenát |
|
5 |
Písmeno v abecedě mezi H a I |
|
6 |
Rod podstatného jména čokoláda |
|
7 |
Třetí vyjmenované slovo v řadě po Z |
|
8 |
Písmeno v abecedě hned za F |
|
9 |
Slovní druh – mňau, bác, uf |
|
10 |
Třetí pádová otázka |
|
11 |
Čtvrté vyjmenované slovo v řadě po B |
|
12 |
Slovní druh – jedna, dvacet, sto |
|
13 |
Slovní druh – a, i, ani, nebo |
|
14 |
Rod podstatného jména psaní |
|
15 |
Čtvrtá pádová otázka |
|
16 |
První vyjmenované slovo v řadě po P |
|
17 |
Slovní druh – slyšet, nazývat se, myslit |
|
18 |
Šestá pádová otázka |
|
19 |
Slovní druh – rychle, brzy, doma |
|
20 |
Nadřazené slovo – pondělí, úterý, středa |
|
21 |
Třetí vyjmenované slovo v řadě po L |
|
22 |
První pádová otázka |
|
23 |
Slovní druh – my, já, ty |
|
24 |
Druhá pádová otázka |
|
25 |
Rod podstatného jména papír |
|
26 |
Třetí vyjmenované slovo v řadě po S |
|
27 |
Slovní druh – motýl, růže, pravítko |
|
28 |
Sedmá pádová otázka |
|
Procvičuj
https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_4.roc/cj4_rodstredni_rodcislopadvzor1.htm
https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_4.roc/cj4_koncovky_podstjmen_procvic2.htm
_____________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________
20 5. 2020
1. Doplň i, y:
M__sl__vcův pes v__trvale v__l na měs__c. V bl__zkém les__ku hojně rostou s__rov__nky. Krupob__tí udělalo na v__nicích vel__ké škody. Ve v__běhu hb__tě pob__hala v__hublá kob__lka. Hlem__žď nos__ své ob__dl__ na zádech.
Světla zářil__. Lodě plul__. V__stoupil__ jsme z auta. Sousedé k nám nepřišl__. Děti si pěkně hrál__. Tři třídy žáků jel__ na výlet. Na louce se pásl__ kozy. Rodiny tábořil__ v kempu. Na větvích se houpal__ jablka. Všichni si šl__ zaplavat. Obě pole zlátl__. Vlaky stál__.
2. Napiš slovní druhy:
Ohebné |
Neohebné |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Vyhledej a vyznač základní skladební dvojice (podmět – rovnou čarou a přísudek – vlnovkou):
Bořek dostal k svátku pěkné dárky.
Nejvíce se mu líbila indiánská čelenka z barevných per.
Jeho otec mu ji přivezl z ciziny.
4. Urči mluvnické kategorie slovesa (osoba, číslo, čas, způsob)
Půjdeme |
|
|
|
|
Chtěl bych si |
|
|
|
|
Strávili bychom |
|
|
|
|
Přijď |
|
|
|
|
Otevřeli jste |
|
|
|
|
5. Urči mluvnické kategorie podstatného jména (pád, číslo, rod, vzor)
Indiánů |
|
|
|
|
Po okolí |
|
|
|
|
Z barevných per |
|
|
|
|
Dostal dárky |
|
|
|
|
K rybníku |
|
|
|
|
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
19. 5. 2020
1. Doplň i, y:
Chlapc__ hráli na hř__št__ kopanou a hlas__tě na sebe pokř__koval__.
Holč__čky š__l__ šat__čky na panenky a př__tom si pov__dal__. Před
kř__žovatkou se auta zařad__l__ do j__zdn__ch pruhů a čekal__ na zelenou.
Hod__ny odb__l__ poledne a pak na hod__nu zmlkl__. Děti dováděl__ na
zahradě a stříkal__ po sobě vodou. Čáp__ si stavěl__ hn__zdo na kom__nu
a klapal__ zobák__ .Včel__ létal__ v sadu a op__loval__ květ__ jablon__.
2. Napiš podstatná jména v 7. pádě čísla množného (pomáhej si vzorem):
dutina |
|
stůl |
|
kuře |
|
padouch |
|
smutek |
|
člověk (pozor nejsou člověci) |
|
broskev |
|
štěně |
|
chlapec |
|
třída |
|
3. Vyhledej a vyznač základní skladební dvojice (podmět – rovnou čarou a přísudek – vlnovkou):
Lesníci loupají kůru z kmenů padlých stromů.
V ústní dutině se potrava rozmělňuje.
Sekáči kosí louku čerstvě nabroušenými kosami.
4. Urči mluvnické kategorie slovesa (osoba, číslo, čas, způsob)
Přišli bychom |
|
|
|
|
Nezapomeň! |
|
|
|
|
Budete si hrát |
|
|
|
|
louskáš |
|
|
|
|
nevyhodím |
|
|
|
|
5. Urči mluvnické kategorie podstatného jména (pád, číslo, rod, vzor)
počítadlem |
|
|
|
|
na nebi |
|
|
|
|
po pěšinách |
|
|
|
|
do klobouku |
|
|
|
|
utři prach |
|
|
|
|
6. Seřaď podle abecedy tyto slova (stačí očíslovat):
maminka, modráky, mokro, malinkatý, mourovatý, myš, mikrovlnka, miminko
___________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
18. 5. 2020
1. Podtrhni základní skladební dvojice a urči číslem slovní druhy
Iveta utírá nádobí v kuchyni.
David domácí úkol píše ve svém dětském pokoji.
Dnes odpoledne budu hrát vybíjenou.
V divadelním kroužku jsme nacvičovali novou pohádku.
2. Za větný celek napiš, jde-li o větu jednoduchou J nebo souvětí S ( podtrhni slovesa) a napiš větný vzorec
Ke králi přišla babička, která mu přinesla hada. ____ ___________
Králi se líbilo, že porozumí všem živočichům.___ ___________
Jiřík se podivil, proč mu král nařídil, aby ani kousek neochutnal. _ ________________
Jiřík se tomu velmi podivil._______________
3. Napiš neurčitek (infinitiv)
|
infinitiv |
|
infinitiv |
odjedu |
|
jím |
|
poradíme |
|
objedeme |
|
zavolá |
|
mávají |
|
chtěl |
|
křičím |
|
zůstanete |
|
spíme |
|
4. Doplň i,y
Čáp__ a žáb__, nepřístupné močál__, voda v konv__, klece se lv__ a pardál__, pozdrav__ z Šumav__, krásné okol__, divoké šelm__, vos__ s žihadl__, larv__ a kukl__.
Dnes večer divadla nehrál__. Jeho skladby byl__ překrásné. Pacienti byl__ spokojení. Nikdy si na nic nestěžoval__. Pávi vydával__ zvláštní zvuky. Podvodníky policie usvědčila, ale přesto se nepřiznal__.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
15. 5. 2020
Opakování učiva
Předložky a předpony
Předložky jsou samostatná slova, samostatný slovní druh. Píšeme je ___________________.
Předpony jsou částí slova. Píší se _________________ s kořenem.
Pomůcka při rozhodování mezi předložkou a předponou.
NA PODLAZE – NA dřevěné PODLAZE ( mezi předložku a následující výraz, můžu vložit další slovo).
1. Opiš do sešitu slova bez závorek
(bez)břehá, (bez)zubů, (pod)loubí, (pod)horou, (pod)dubem, (po)ledne, (před)pis, (za)lez, (za)lesem, (před)seda, (před)školou, (u)cho, (pod)stanem, (za)stanu, (u)rychleně, (od)dělit, (bez)pečí, (roz)hodně, (u)stolu, (za)stávka
2. Vymysli co nejvíc slov s různými předponami a napiš je do sešitu
Příklad: __ložit – naložit, uložit, vyložit, přiložit, složit, doložit, odložit, nesložit, vložit, podložit
__chod |
__stěhovat |
__pomenout |
__niknout |
__běhnout |
zelené žáb__, mezi slepicem__, dlouhé v__stup__, mezi mýdl__, chleba s cibul__,
angl__cké příslov__, napsal sp__sovatel__, drahé hotel__, nejezdi za tm__, pro tyto účel__,
uvař to bez sol__, za skl__aut, učíme se o zeměkoul__, referát na slavné mohyl__, sleduj stop__,
vzácné drahokam__, bazar s mobil__, v__děl tetřev__, dárek od firm__, potřeb__pro domácnost,
bav__l se s učitel__, uschlé strom__, pod strom__, pevné provaz__, spočítal to s počítadl__.
Procvičuj:
https://www.pravopisne.cz/2017/03/urcovani-slovnich-druhu-5-pravoxeso-10/
https://www.pravopisne.cz/2019/11/shoda-prisudku-s-podmetem-pro-prvni-stupen-2/
https://www.pravopisne.cz/2017/03/vyjmenovana-slova-pro-4-rocnik-zs-2-15/
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
14. 5. 2020
Opakování učiva
Slova nadřazená, podřazená, souřadná
1. K daným slovům urči slovo nadřazené:
šváb, vážka, kudlanka, škvor, motýl, blecha, moucha _______________________
zarděnky, spalničky, plané neštovice, příušnice _____________________________
Audi, Škoda, Daewoo, Citroën, Kia, Opel_________________________________
Německo, Rakousko, Itálie, Polsko, Slovensko_____________________________
2. Napiš k prvnímu slovu slova souřadná a urči slovo nadřazené:
Praha, _______________, ______________,______________ – _________________
kladivo, ________, ___________, ____________, ___________ - ________________
prodavačka, ____________, ____________, _____________ – _______________
třešně, ___________, ___________,_____________,_____________ – _____________
3. Napiš slova podřazená k danému slovu:
planety – _____________, _____________, ____________, ____________
savci – ______________, _____________, _____________, _____________
ořechy – ____________, _____________, ____________, ______________
ryby - ____________, ______________, _____________, _____________
4. Doplň i, y
Přišl__nás navštív__t. Hlásil__to v rozhlase. Nevěděl__o tom. Radoval__se zb__tečně. Neomluvil__se včas. Sčítal__a odčítal__. Byl__mezi prvními. Chlapci si umazal__oblečení do škol__. Děvčata zůstal__ čistá jak ze škatulky. L__dé s úsměvem vítal__ nový den. Žáci si ve škole objednal__ nové knihy. Všechny autobusy dorazil__ na místo. Průvodčí dal__ znamení k odjezdu vlaků. V truhl__cích se objevil__ první hrášky. Z nových úkolů měl__ žáci obav__.
Procvičuj:
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
13. 5. 2020
Opakování učiva
Slova souznačná – synonyma
Jsou slova, která mají (doplň) _________________________________________ význam.
1. Vybarvi souznačná slova stejnou barvou
milá |
hoch |
hodná |
běží |
peláší |
kluk |
dívka |
křičí |
holka |
huláká |
chlapec |
volá |
slečna |
utíká |
příjemná |
2. Vymysli 2 slova souznačná k:
pěkná |
|
|
nebojácný |
|
|
dům |
|
|
mnoho |
|
|
vzdělaný |
|
|
Procvičuj: https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
Slova protikladná - opozita
Jsou slova, která mají_______________________________________ význam.
3. Vybarvi slova protikladná stejnou barvou
den |
čistý |
hladový |
úzký |
sytý |
noc |
dolů |
tmavý |
teplo |
široký |
velký |
bílý |
malý |
nahoru |
škaredě |
špinavý |
pěkně |
černý |
světlý |
zima |
4. Doplň slova protikladná
zdravý |
|
moc |
|
chudý |
|
rychle |
|
světlo |
|
veselý |
|
ostrý |
|
mladý |
|
krátký |
|
statečný |
|
Procvičuj:https://www.umimecesky.cz/pexeso-antonymum-1-uroven/350
5. Doplň i, y, podtrhni podmět a přísudek (podmět rovně, přísudek vlnovkou).
Ze záhonků zmizel___ všechny saláty. U lesa se pásl___ srnky. V křoví měl___ hnízdo kosi. Na trávě se třpytil___ kapky rosy. Ze dvorů vyjížděl___ traktory. Vlaštovky se chystal___ k odletu. Sluneční paprsky probudil___ školáky. Koťata dováděl___ na dvorku. Ve všech soutěžích vyhrál___ naši kluci. Auta se blížil___ k přejezdu. Na obloze zazářil___ první hvězdy. Děvčata pomáhal___ s mytím oken.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
12. 5. 2020
Opakování učiva
1. Doplň i, y
Pohádkové říše b__vají za v__sokými horami, za nekonečnými les__ a za hlubokými řekam__. Králové obv__kle m__vají tři s__ny nebo tři dcer__. Na lesních m__tínách tančí krásné v__l__. V les__ch často přeb__vají ježibab__. Nad nestvůram__ často zv__tězí nebojácní chasníc__.
2. Vyber správný podmět – zakroužkuj ( kdo nemá tiskárnu, píše jen správný podmět)
(štěňata, kočky, psi, hadi) – ležely na polštářku.
(kosi, letadla, vlaštovky, mraky) – letěli v hejnu.
(křídla, lesy, ptáci, žáci) – šuměly ve větru.
(vodníci, strašidla, hejkalové, ježibaby) - strašila.
(ryby, káčata, rybáři, kapři) – plavaly hluboko pod vodou.
3. Urči mluvnické kategorie
V mládí |
|
|
|
|
člověkem |
|
|
|
|
jazyků |
|
|
|
|
Ve stáří |
|
|
|
|
Zpívej píseň |
|
|
|
|
Lež (lhát) |
|
|
|
|
Z hladu |
|
|
|
|
zívnutí |
|
|
|
|
4. Vyčasuj soveso BÝT ve všech časech
Být - čas minulý |
|||
Číslo jednotné |
Číslo množné |
||
1. os |
|
1. os |
|
2. os |
|
2. os |
|
3. os |
|
3. os |
|
Být - přítomný |
|||
Číslo jednotné |
Číslo množné |
||
1. os |
|
1. os |
|
2. os |
|
2. os |
|
3. os |
|
3. os |
|
Být - budoucí |
|||
Číslo jednotné |
Číslo množné |
||
1. os |
|
1. os |
|
2. os |
|
2. os |
|
3. os |
|
3. os |
|
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
11. 5. 2020
Opakování
1. Doplň i, y
Páv__ křičel__, zaraz__t kůl__, s pytl__ obil__, bl__skavé drahokam__, m__lé dám__, sb__ráme houb__, s__ťka na motýl__, zelený f__kus, bl__zké ostrov__, je v cíl__, v Přib__slav__, nap__t se káv__, lezl__na skál__, v__děl__ jsme čáp__, pod um__vadl__, na břez__ch Vlatv__, měl__ boul__, rajčata dozrával__, dívky se hlás__l__, děvčata se smál__, děti plakal__, lv__ce lov__l__.
2. Urči mluvnické kategorie
Na posteli |
|
|
|
|
Mezi závorami |
|
|
|
|
Nepospíchej! |
|
|
|
|
Bude pršet |
|
|
|
|
Od radosti |
|
|
|
|
Přáli bychom si |
|
|
|
|
ptáčkům |
|
|
|
|
zaliju |
|
|
|
|
3. Vyčasuj soveso SEDĚT v oznamovacím, podmiňovacím a v rozkazovacím způsobu. Pokud jsi to zapomněl, podívej se do našeho pomocníčka :-)
SEDĚT - oznamovací způsob |
|||
Číslo jednotné |
Číslo množné |
||
1. os |
|
1. os |
|
2. os |
|
2. os |
|
3. os |
|
3. os |
|
SEDĚT - podmiňovací způsob |
|||
Číslo jednotné |
Číslo množné |
||
1. os |
|
1. os |
|
2. os |
|
2. os |
|
3. os |
|
3. os |
|
SEDĚT - rozkazovací způsob |
|||
Číslo jednotné |
Číslo množné |
||
1. os |
|
1. os |
|
2. os |
|
2. os |
|
3. os |
|
3. os |
|
4. vytvoř a napiš do sešitu souvětí podle větných vzorců ( jsou i v učebnici na str. 127, cv. 8)
a) V1, protože V2.
b) V1 nebo V2.
c) V1 a V2 a V3.
d) V1, aby V2.
Připomeň si:
Před spojkami a, i, ani, nebo se většinou čárka nepíše!
Pro ty, kteří zapomněli:
V1 = nějaká věta jednoduchá, ve které musí být sloveso.
V2 = nějaká věta jednoduchá, ve které musí být sloveso.
V3 = nějaká věta jednoduchá, ve které musí být sloveso.
SOUVĚTÍ vznikne tak, že tyto „nějaké“ věty jednoduché spojíme spojkou nebo čárkou.
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
7. 5. 2020
1. Zapiš podmět a přísudek
|
Podmět |
Přísudek |
Nad městem kroužilo letadlo. |
|
|
Vlaštovky odlétají do teplých krajin. |
|
|
Větve stromů se ohýbají ve větru. |
|
|
Tisíce lidí se shlukují na náměstí. |
|
|
Na pastvinách se pasou stáda dobytka. |
|
|
Zavolám ti zítra. |
|
|
Orli jsou dravci. |
|
|
Křídla motýlů se mihotají v trávě. |
|
|
Nad polem se vznášejí hejna vran. |
|
|
Přijdeme k vám zítra na návštěvu. |
|
|
Ořežte si tužky na geometrii. |
|
|
Pokud je ve větě PODMĚT všeobecný – tam kde si můžeme odpovědět: my, vy nebo oni(všichni) budeme psát v koncovce PŘÍSUDKU času minulého měkké i.
POZORUJ:
Přišli jsme k vám včera na návštěvu.
Kdo, co přišel na návštěvu? – my. Co jsme udělali my? Přišli jsme na návštěvu.
Ořezali jste si tužky na geometrii.
Kdo, co si ořezal tužky na geometrii? - vy. Co jste udělali vy? Ořezali jste si tužky.
Něměli nám to dávat.
Kdo, co nám to neměl dávat? - oni. Co nám udělali oni? Neměli to dávat.
2. Doplň i,y a procvičíš si i všeobecný podmět.
Brz__ ráno jsme si vyšl__ do lesa na houb__. Procházel__ jsme hustým lesem a prodíral__ se křovím. Šl__ s námi i kamarádi. Nacházel__ale jen samé prašivky. Učil__jsme se zp__vat. Hrál__ jsme si na schovávanou. Rozloučil__ jste se s babičkou? Přál__ nám všechno nejlepší.
Cvičení mi pošli na messenger.
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
6. 5. 2020
1. Napiš na linky nebo do sešitu větné vzorce těchto vět (nemusíš věty opisovat, pokud nemáš tiskárnu, piš pod sebe a větné vzorce očísluj)
1. Čert se snažil ze všech sil, ale Matoušovu duši nezískal.
________________________________________
2. Rozhodl se tedy, že asopoň zničí jeho pole.
____________________________________________
3. Vzal s sebou velký kožený pytel a sbíral do něj kameny ve velikém lomu pod Žebrákovským kopcem. ______________________________________
4. Dávno se vystřídaly noc a den, když byl satanáš s prací hotov.
__________________________________________
5. Obrovský pytel hodil přes rameno, letěl ztěžka a cestou trousil kámen po kameni.
______________________________________
6. Utrmácený doletěl nad Matoušův statek, kde zjistil, že jeho pytel je prázdný.
______________________________
2. Napiš číslem slovní druhy v této větě (opiš do sešitu, pokud nemáš tiskárnu)
Vzal s sebou velký kožený pytel a sbíral do něj kameny ve velikém lomu pod Žebrákovským kopcem.
3. Urči mluvnické kategorie podstatných jmen a sloves v předchozí větě
vzal -
pytel -
sbíral -
kameny -
lomu -
kopcem -
4. Opiš do sešitu a doplň i, y
Vozy zastav__l__ u chalup__. Díval jsem se za letícími holub__. Ps__ leží u stodol__. Přines uhl__ a dřív__. Bab__čka má b__lé vlas__. Dnes je oškl__vé počas__. Za chv__l__ se vrát__me. Holub__ v__strkuj__ své hlav__čky. Ob__l__ dozrává. Koup__m si obrázkové časop__s__. Houf__ špačků odletěl__.
Pošli mi cvičení na messenger.
____________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________
5. 5. 2020
1. Do sešitu napiš cv. 4 a),b) na str. 126
-
Spoj věty jenoduché do souvětí a napiš do sešitu (pod cvičením jsou v nabídce spojovací výrazy)
-
V každém souvětí vyhledej základní skaldební dvojice (podmět – někdy je nevyjádřený a přísudek)
Např. Na hrázi postávali rybáři, kteří se chystali na výlov rybníka.
Ptej se nahlas!
Kdo, co postával na hrázi? - rybáři. Co dělali rybáři? - postávali
Kdo, co se chystal na výlov rybníka? - oni, rybáři( podmět je nevyjádřený. Co dělali rybáři – chystali se.
Ostatní věty udělej sám do sešitu.
2. Opiš do sešitu
Doplň koncovky :
Kapky ros__ se třp__til__. V korunách stromů bzučel__ včel__. Spolužáci m__ pomohl__. Dívky
svůj zápas prohrál__ . Děvčata se smál__ při tanci. Janě tekl__ slz__ proudem. Kohouti hlasitě kokrhal__ . Koně ve stájích řehtal__. Děti radostně hleděl__ na první sníh. Strážníci už byl__ unaven__ . Učitelky v__tal__ prvňáčky ve škole. Bolel__ ho oči.
3. Procvičuj
https://www.pravopisne.cz/2020/02/koncovky-podstatnych-jmen-souhrnne-cviceni-10/
Cvičení mi pošli na messenger, jako vždy.
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
4. 5. 2020
Seděli byste |
|
|
|
|
Z pohádky |
|
|
|
|
Zvířatům |
|
|
|
|
Neukazuj! |
|
|
|
|
Rostlinám |
|
|
|
|
V lese |
|
|
|
|
Utrhl jahody |
|
|
|
|
Budou zavírat |
|
|
|
|
U zvířat |
|
|
|
|
Houbami |
|
|
|
|
Slimáci |
|
|
|
|
Houbařům |
|
|
|
|
Zazpívám si |
|
|
|
|
2. Opiš do sešitu – učebnice str. 125 cv 3
Věty piš na každý řádek zvlášť – za každou větu napiš jestli je to věta jednoduchá (J) nebo souvětí (větný vzorec)
3. Procvičuj
https://www.kaminet.cz/ces/veta/podpris1.php
https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_5.roc/shoda_prisudku_s_podmetem1.htm
Cvičení mi pošli na messenger, jako vždy. Kdo neposlal čtvrteční úkoly, pošle i ty.
____________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________
30. 4. 2020
1. Přečti si celý příběh o tom, jak vznikl svátek pálení čarodějnic.
Nadchází jedna z nejmagičtějších nocí v roce. Když nebudete opatrní, ovládnou vás zlé síly. Pálení čarodějnic slavili už staří Keltové, kteří se tak loučili se zimou a vítali jaro. Byl to jeden z jejich nejvýznamnějších svátků – Beltine, jímž pro ně začínalo kalendářní léto a s ním festival radosti a života. Beltine znamená jasný, zářivý oheň. Právě oheň byl pro lidi dříve velmi tajemnou silou a v určitých okamžicích měl i magickou moc. Keltové ohněm uctívali slunečního boha Belena. V předvečer tohoto svátku Keltové zhasínali všechny ohně, protože věřili, že v nich má skončit vše špatné. Následně pak zapálili ohně nové, aby vše mohlo začít čisté, neposkvrněné, nanovo.
Ohni lidé dávali oběti bohům, aby si zajistili jejich přízeň. Zřejmě z tohoto svátku pochází výrazně mladší zvyk – pálení čarodějnic, který lidé udržují dodnes. I když v současnosti už má samozřejmě podoby ledajaké a zvláště mládež jej bere jako příležitost k alkoholovým radovánkám.
Ohně se nejčastěji pálily na kopci za vesnicí, zřejmě proto, že dým měl čarodějnice a veškeré zlo zahnat co nejdál od domů. Popel z těchto magických ohňů nebyl jen tak obyčejný. Dodával sílu a zdraví, a tak se sypal na pole, aby byla dobrá úroda. Dobytek, jenž jím prošel, měl být zdravý a plodný. Stejně tak lidé, kteří skočili přes oheň měli být celý rok zdraví.
Lidé také věřili, že se o této noci otevírají jeskyně, v nichž je ukrytý poklad. Aby se hledající před temnými silami ubránil, musel mít při sobě květ z kapradí, svěcenou křídu a hostii.
Kdy vznikla první hadrová čarodějnice, která skončila v plamenech, se přesně neví. Symbolizovat však měla zřejmě neblahé čarodějnické procesy, ve kterých už od nepaměti na hranicích končili lidé obvinění z čarodějnictví a paktů s ďáblem.
Jak se bránit před čarodějnicemi
-
Lidé se před uhranutím a zlými kouzly bránili různě. Před vrata se dávaly čerstvě vykopnuté drny a pod ně čerstvá vejce, nebo zapichovaly trnové větvičky, aby se čarodějnice zranily a nedosltaly se do domu.
-
Nezapomínalo se ani na tehdejší lék na všechno – svěcenou vodu.
-
Daleko nebezpečnější byl zvyk, při kterém lidé házeli do vzduchu zapálená březová košťata. To mělo zahnat čarodějnice, které se vznášely nad jejich hlavami. Na druhou stranu ale zapálené roztočené koště symbolizovalo slunce, a jeho vyhozením do výšky se měl podpořit růst obilí.
-
Stavení (domy)se před samotným svátkem vykuřovaly, zřejmě proto, aby se v nich neusadily zlé síly.
2. Odpověz na otázky (odpovídej do tabulky nebo do sešitu...)
1. Jak se jmenuje zářivý oheň? |
|
2. Jak se jmenoval keltský sluneční bůh? |
|
3. Proč lidé dávali před vrata drny,vejce a různé nástrahy? |
|
4. Sloužil k něčemu popel z ohňů? |
|
5. Co musel mít u sebe ten, kdo hledal poklad? |
|
6. Ví se přesně, kdy se začaly pálit hadrové čarodějnice? |
|
7. Proč vyhazovali zapálená košťata nad hlavu? |
|
8. Proč lidé skáčou přes oheň? |
|
9. Proč se ohně zapalovaly na kopci? |
|
10. Kde byly ukryté poklady? |
|
3. Napiš 10 přídavných jmen, které vystihují čarodějnici. Jaká je...........?
4. Napiš krátce do sešitu, jak jsi letos prožil čarodějnice?
Užijte si prodloužený víkend :-)
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
29. 4. 2020
Ps__ v__trvale štěkal__ na pošťáka. Po chodníku poskakoval__ vrabci. Všichni žáci se sešl__ na sportovních hrách. Lány obil__ byl__ potlučeny po s__lné bouři. Voz__ projížděl__ po staveništi velmi opatrně. L__dé se tísnil__ v čekárně. Kočky seděl__ na zápraží. Poslední dny byl__ k nepřečkání. Vědci objev__l__ nový lék. Rodiče nám nic nezakazoval__. Kuchařky nám připravil__ skvělá jídla.
2. Najdi a podtrhni základní skladební dovojice – podmět a přísudek
Kosi poletoval_ nízko nad zemí.
Včera postavil_ všichni kluci z naší třídy sněhuláka.
Lvi se hladově vrhl_ na kořist.
Turisté obcházel_ zříceniny hradu.
Medvědi předváděl_ v cirkuse své nové vystoupení.
3. Oprav a napiš popletené věty:
Stavitelé vařily. _______________________________________
Děvčata vychovávali. __________________________________
Děti stavěli. __________________________________________
Kuchařky si hrály. _____________________________________
Rodiče si zpívala. ______________________________________
4. Procvičuj
https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_5.roc/podmet_a_prisudek1.htm
https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/cesky-jazyk/4.rocnik/stavba-vety/stavba9.htm
https://dum.zsamskrovi.cz/cj-test-vy_32_inovace_133
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
28. 4. 2020
1. Poznej větu jednoduchou a souvětí
-
zapiš VJ – S, podtrhni určitá slovesa
-
pokud jde o souvětí, zapiš větný vzorec ( např. V1, protože V2. - vzpomínáš?)
-
nad první 4 věty doplň slovní druhy
Zavolali nám, aby tatínek přišel do školy.____________
Větný vzorec: ____________________________________________________________
Svačina ležela na stole a my jsme měli hlad. __________
Větný vzorec:____________________________________________________________
Zámek byl otevřen až do tří hodin. __________
Větný vzorec:____________________________________________________________
Část přístroje v krabici chyběla. _________
Větný vzorec:____________________________________________________________
Protože jsme měli velký hlad, spěchali jsme k babičce, která nám určitě něco dá. _________
Větný vzorec:____________________________________________________________
Zavolejte nám později. __________
Větný vzorec:____________________________________________________________
Rodiče nevěřili, že nám ujel autobus. __________
Větný vzorec:____________________________________________________________
Z okna jsme viděli souseda, jak přivezl malá štěňata. _________
Větný vzorec:____________________________________________________________
2. Urči mluvnické kategorie
V krabici |
|
|
|
|
Z okna |
|
|
|
|
Viděli jsme |
|
|
|
|
Souseda |
|
|
|
|
Přivezl štěňata |
|
|
|
|
Zavolejte |
|
|
|
|
K babičce |
|
|
|
|
Na stole |
|
|
|
|
Měli jsme |
|
|
|
|
Měli jsme hlad |
|
|
|
|
3. Doplň přísudek ve správném tvaru v minulém čase
Hladoví lvi (řvát)………….…… v kleci.
Žlutá kuřátka vesele (pobíhat)…………………... po dvorku.
Děti (pospíchat)………………..…. na koupaliště.
Odvážní chlapci (skákat)……………………do vody z můstku.
Z alba (vykukovat)……………….……... známky.
Někteří řidiči (řídit)……………………… neopatrně.
Pilné včely (opylovat)………………………. květy.
Temné mraky se (objevit)…………………………. na obloze.
Úkoly mi pošli na messenger.
________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
27. 4. 2020
1. Doplň I,Y po obojetných souhláskách (vyjm.slova), vyznač podmět a přísudek, nadepiš číslem slovní druhy
M__chal p__luje p__lníkem. L__bor v__myslel novou p__sničku. Ol__na zam__ká
na dva západy. Dalim__l žv__ká borůvkovou žv__kačku. S__mona fouká do
chm__ří pampel__šek. Hedv__ka si poranila l__tko a teď vzl__ká.
2. Doplň I,Y v koncovkách podstatných jmen (vzory podstatných jmen)
Staré film__, našemu ředitel__, chraň si soukrom__, oholil si vous__, ps__ štěkají, v les__ch, dobré zprávy, dlouhé provaz__, lezli na skál__, vidíme orl__, orl__ létají, malovat obraz__, hezké počas__, žáb__kuňkají, hladoví ps__, lovit lv__.
3. Doplň I,Y v ve shodě podmětu s přísudkem (podtrhni podmět a přísudek)
Děti přišl__ do školy. Cestou se chlapci zastavil__ na prolézačkách v parku. Zahradníci okopával__ květiny. V dálce se modral__ lesy. Maminky vozil__ kočárky. Děvčata si zaplétal__ květiny do vlasů. Rybníky byl__ ještě studené. Na hladině už plaval__ kachňata.
4. Napiš do sešitu cvičení 2 na straně 123 – vyber správný podmět podle koncovky v přísudku.
Cvičení 1, 2, 3, 4 mi pošli na messenger
5. Procvičuj:
https://www.naucsepsat.cz/shoda-podmetu-s-prisudkem/dopln/6uexob56gbchbga7cuxx2gkw7m/
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
24. 4. 2020
1. Opiš nebo vytiskni, podtrhni podmět a přísudek a doplň i, y
Hus__té chtěl__ dob__t hrad. Na rybníku plaval__ l__sky s mláďaty. Děvčata otrhal__ oříšky z l__sky. V lese sbíral__ houbaři houb__. V__b__l se m__ mob__l. Chlapci se najedl__ a jsou s__tí. Děti si hrál__ na p__sku. Rozb__l__ se m__ hodinky.
2. Urči mluvnické kategorie
Rozdávej! |
|
|
|
|
Koupili bychom |
|
|
|
|
Na cestě |
|
|
|
|
Ze slámy |
|
|
|
|
Zvířatům |
|
|
|
|
Poskytují |
|
|
|
|
Pro člověka |
|
|
|
|
půjdu |
|
|
|
|
Šla by |
|
|
|
|
Stébla trav |
|
|
|
|
3. Vvymysli dvojice slov – Co dělali?
Zajíci |
|
Děvčata |
|
Stařenky |
|
Letadla |
|
Stromy |
|
Dívky |
|
Rodiče |
|
4. Urči číslem slovní druhy – najdi a podtrhni podmět a přísudek
Dnes se ve škole rozdává vysvědčení.
Alenka jde spokojeně domů.
Hned odpoledne pojede s maminkou na chatu.
5. Procvičuj
Slovní druhy - pexeso – hledej dvojice
https://www.umimecesky.cz/pexeso-slovni-druhy-1-uroven/227
Vzory podstatných jmen - pexeso
https://www.umimecesky.cz/pexeso-podstatna-jmena-vzory-1-uroven/449
Určování pádů
https://www.mojecestina.cz/article/2014101501-test-urcovani-padu-6
https://www.mojecestina.cz/article/2014112602-test-urcovani-padu-7
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
23. 4. 2020
1. Opiš nebo vytiskni, podtrhni podmět a přísudek a doplň i, y
Ze zahrady se ozýval__ skřivani. Kohouti kokrhal__. Housata se probudil__ ze spánku. Na trávě se třpytil__ kapky rosy. Káčátka se batolil__ u řeky. Ze dvorů vyjížděl__ traktory. Sluneční paprsky probudil__ školáky. Lidé s úsměvem vítal__ nový den.
2. Urči mluvnické kategorie
Ze zahrady |
|
|
|
|
Na trávě |
|
|
|
|
U řeky |
|
|
|
|
Ze dvorů |
|
|
|
|
školáky |
|
|
|
|
S úsměvem |
|
|
|
|
3. Vytvoř vhodné dvojice slov, dvojice vybarvi stejnou barvou:
Davy |
svítily |
Telata |
lezli |
lampy |
jásaly |
krabi |
zobala |
matky |
se pásla |
holoubata |
se staraly |
Odešli mi cvičení 1, 2 a 3 na messenger
4. Procvičuj
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
22. 4. 2020
1. Učebnice strana 122 cvičení 4 – do sešitu
-
Napiš první čtyři věty – doplň chybějící měsíce a I,Y v přísudku
-
Vyznač podmět a přísudek
-
Nadepiš nad slova slovní druhy
-
urči mluvnické kategorie:
v září - |
|
|
|
|
dětem - |
|
|
|
|
začaly - |
|
|
|
|
povinnosti - |
|
|
|
|
na tábory - |
|
|
|
|
slavíme - |
|
|
|
|
2. Vytvoř vhodné dvojice slov, dvojice vybarvi stejnou barvou:
Okna |
opadaly. |
Stromy |
šly. |
Tygři |
voněly. |
Děti |
vozily. |
Kopretiny |
se blýskala. |
Náklaďáky |
řvali. |
3. Doplň v pětiminutovkách poslední stranu – křížovky str. 55
________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________
21. 4. 2020
Opakujeme shodu podmětu s přísudkem
1. Pětiminutovky stana 53 – druhý sloupeček
- podtrhni podmět a přísudek jako včera
2. Napiš do sešitu
Těžké kov__, stavět příkop__, lepší čas__, předpověď počas__, nové zpráv__, čisté tác__, bez Terez__, mám boul__, mol__ škodí, zkouška bomb__, stál na hráz__, napít se káv__, výlet do Opav__, půjdete do škol__, je v cíl__, červené zel__, lovit krokodýl__, pod uhl__m.
3. Procvičuj mluvnické kategorie
|
rod |
číslo |
pád |
vzor |
Na nebi |
|
|
|
|
U rokle |
|
|
|
|
Pod postelí |
|
|
|
|
U kamarádů |
|
|
|
|
Petře! |
|
|
|
|
|
osoba |
číslo |
čas |
způsob |
Nevykřikuj! |
|
|
|
|
Poneseme |
|
|
|
|
Seděli bychom |
|
|
|
|
Vezl jsem |
|
|
|
|
Snídám |
|
|
|
|
Procvičuj VS https://www.umimecesky.cz/doplnovacka-vyjmenovana-slova-mix-3-uroven/7988
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
20. 4. 2020
Opakujeme
1. Pětiminutovky - shoda podmětu s přísudkem, stana 53 – první sloupeček
-
najdi podmět a přísudek – správně podtrhni
-
ptej se stále nahlas otázkami:
-
na podmět - Kdo, co?
-
na přísudek – Co dělal podmět?
Např. Kopce se bělaly sněhem.
Kdo, co se bělal sněhem? - Kopce (ten kopec bez kopce jako stroj bez stroje - ty stroje)
Co dělaly kopce? - Bělaly se.
2. Napiš do sešitu cvičení na procvičení koncovek podstatných jmen - vzory
-
rod střední – město, moře, kuře, stavení
-
rod ženský – žena, růže, píseň, kost
-
rod mužský – pán, hrad (neživ.), muž, stroj(neživ.), předseda, soudce
Opiš:
Prostorné hal__, v hluboké rokl__, tři kus__ ovoce, projít podloub__m, barevné šál__, krásné obraz__, vynález__, sedí na větv__, stop__ ve sněhu, bílé zub__, orl__ jsou dravci, dívá se na čáp__, poslech hudb__, vos__ bodají, sob__ se pasou, dřevěné kop__.
3. Procvičuj vyjmenovaná slova
https://cestina.diktaty.cz/cv.php?id=43&sel=1
________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
17. 4. 2020
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Podmět rodu středního – v množném čísle TA (Ta) Kuřata pípala. (Ta) Letadla startovala. |
Podmět rodu ženského – v množném čísle TY (Ty) Knihy spadly. (Ty) Růže zvadly. |
Podmět rodu mužského životného – v množném čísle TI životné vzory - (pán, muž, předseda soudce) (Ti) Psi štěkali. (Ti) Chlapci zpívali. |
Podmět rodu mužského neživotného – v množném čísle TY neživotné vzory - ( hrad, stroj) (Ty) Hrady stály. (Ty) Stroje startovaly. (Ty) Svaly rostly. (Ty) Vousy se bělaly. |
Můžeš si vytisknout a nalepit do pomocníčka
1. Napiš do sešitu cvičení 3 na str. 122.
Převeď do času minulého a podtrhni podmět a přísudek.
2. Dopiš, vymysli vhodný podmět v množném čísle nebo přísudek v čase minulém.
Modře je v tabulce napsaný vzor:
Podmět |
Přísudek |
Podmět |
Přísudek |
Psi |
štěkali. |
|
zpívaly. |
Kostky |
|
Kohouti |
|
Okna |
|
|
troubila. |
|
rachotily. |
Káčata |
|
Boty |
|
|
psaly. |
Pošli mi cv. 1, 2, na messenger.
Procvičuj:
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
16. 4. 2020
Pamatuj!!
Podmět rodu středního – v množném čísle TA
Podmět rodu ženského – v množném čísle TY
Podmět rodu mužského životného – v množném čísle TI
životné vzory - (pán, muž, předseda soudce)
1. Nadepiš slovní druhy. Urči a podtrhni podmět a přísudek
Ptáci ráno hlasitě štěbetají. Holubi letí do polí. Pávi se chlubí svým peřím.
V září čápi odlétají na jih. Zajíci pobíhají hbitě po poli.
2. Napiš do sešitu cvičení 3a) na str. 121. Převeď do minulého času!!
3. Procvičuj:
https://www.umimecesky.cz/diktat-koncovky-podstatnych-jmen-i-y-2-uroven/81
https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_4.roc/cj4_koncovky_podstjmen_procvic2.htm
Cvičení 1, 2 mi pošli na messenger. Nezapomeň psát datum.
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
15. 4. 2020
Podmět rodu středního – v množném čísle TA
Podmět rodu ženského – v množném čísle TY
rajčata dozrával___, jahody se červenal___, kolena mě bolel___, dívky se hlásil___, mláďata se schoulil___, špagety se vařil___, pijavice sál___, svítidla svítil___, sýpky se plnil___, houdata se batolil___, slova se neříkal___, města se rozrůstal___, prostěradla voněl___, třídy se seběhl___, děti plakal___, ptáčata pípal___ .
Nová látka!!
Podmět rodu mužského životného – v množném čísle TI. Ve shodě s přísudkem budeme psát vždy i.
(tabulku si můžeš nalepit do sešitu nebo do Pomocníčka, třeba ti pomůže )
TA |
Podmět rodu středního |
TY |
Podmět rodu ženského |
TI |
Podmět rodu mužského životného |
TA |
Mýdla voněla. |
TY |
Papriky pálily. |
TI |
Muži hráli. |
TA |
Auta svítila. |
TY |
Děti křičely. |
TI |
Kluci utíkali. |
TA |
Kola se točila. |
TY |
Víly tancovaly. |
TI |
Psi štěkali. |
TA |
Letadla vzlétla. |
TY |
Knihy se prodaly. |
TI |
Špačci klovali. |
TA |
Města stála. |
TY |
Dívky zpívaly. |
TI |
Kohouti kokrhali. |
TA |
Rajčata se červenala. |
TY |
Krabice se roztrhaly. |
TI |
Lovci lovili. |
2. Napiš cvičení 2 v učebnici na straně 121 do sešitu.
Cv 1 a 2 mi pošli na messenger.
________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
14. 4. 2020
Všechny vás zdravím po velikonočních prázdninách. Doufám, že jste si pořádně odpočali od úkolů a nezapomněli nic z toho, co už jsme se naučili. Dnes nás čeká opakování, tak se ničeho nelekejte.
Podmět a přísudek
Podmět - je vždy v 1. pádě – podstatné jm., přídavné jm., zájmeno, číslovka
- podmět může být i nevyjádřený, poznám ho ze smyslu věty( já, ty, on, my, vy, oni)
Přísudek - je vždy určité sloveso
1.Vytiskni, nalep do sešitu a vyhledej podmět a přísudek. Ptej se nahlas!!!
Věta |
Podmět |
Přísudek |
Doktorka svítila ze všech stran do ucha paní Nové. |
|
|
Nakonec nezjistila žádnou vadu sluchu. |
|
|
Po obloze letí čarodějnice na koštěti. |
|
|
Janě spadlo nové pero pod židli. |
|
|
Přisuňte stůl víc k oknu. |
|
|
U lesa rozkvetly první sněženky. |
|
|
2. Urči mluvnické kategorie, nalep do sešitu
|
rod |
číslo |
pád |
vzor |
ze směsi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kamarádovi |
|
|
|
|
v písku |
|
|
|
|
|
osoba |
číslo |
čas |
způsob |
Přestaň! |
|
|
|
|
přemýšlíme |
|
|
|
|
překvapili |
|
|
|
|
překvapili jsme |
|
|
|
|
3. Opiš do sešitu. Podtrhni podmět a přísudek, nadepiš nad podmět TA, TY doplň A, Y
Pro některé připomínám – Podmět si řekni v jenotném čísle!
Pokud je podmět rodu středního ukážu si na něj TO a v množném čísle TA – proto bude v přísudku A – kuřata pípala, města se bořila, vejce se vařila, díla se dokončila, stavení padala atd.. Výjimku tvoří jen děti, oči, uši.
Zní to divně, ale je to tak!
Štěňata poskakoval__ u boudy. Rána byl__ chladná. V údolí se objevil__ ranní mlhy. Rybičky plaval__ klidně ve vodě. Děti užasle hleděl__ na přijíždějící vlak. Auta jezdil__ po dálnici. Nad polem létal__ hejna vran. Na letišti přistál__ letadla.
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
8. 4. 2020
Dnes trošku opakování:
1. Vyjmenovaná slova – vytiskni a doplň
Čas pl_ne jako voda, přib_la nám práce, vodní v_r, nový pl_noměr, l_ška B_strouška, nevzl_kej, ml_nek na kávu, čaj z pel_ňku, jaz_kověda, jsem v_těz, s_rovátka, had s_čí, nesm_š zapom_nat úkoly, potrav_na, pozor na s_rky, žloutek a b_lek, spěšná zás_lka, V_šehrad, v_soké z_sky, žv_kám žv_kačku, v_tání občánků, mokrý jako m_š, nepl_tvej potrav_nami, pomalý jako hlem_žď, špatně pol_kám, v dáli se bl_ská, lehoučký jako chm_ří, budu m_t narozeniny, kom_ník čistí kom_ny.
2. Shoda přísudku s podmětem – vytiskni a doplň
Všechna obydl__ byl__ opraven__ a obílen__ . Brány se s rachotem zavíral__ . Všechna setkání byl__ pro nás zajímavá. Před domem byl__ postaven__ jízdní kola. U stodol__ stál__ mlátičky. Z hnízda vykukoval__ čapí mláďata. Hejna vran se vznášel__ nad polem. Pole byl__ přopravena na zimu.
Vyplněné mi pošli na messenger.
Krásné prázdniny, užijte si Velikonoce, další úkoly budou až v úterý. Hurááááá :-)
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
7. 4. 2020
Pokračujeme v opakování – je to důležité!!!
Opakování – Podmět a přísudek
Podmět - je vždy v 1. pádě – podstatné jm., přídavné jm., zájmeno, číslovka
- podmět může být i nevyjádřený, poznám ho ze smyslu věty( já, ty, on, my, vy, oni)
Přísudek - je vždy určité sloveso
Nezapomeň, přísudek může být vyjádřen slovesem být a dalším slovním druhem.
Např. Cesta je dlouhá. Teta byla tanečnicí. Naši jsou borci.
1.Vytiskni, nalep do sešitu a vyhledej podmět a přísudek. Ptej se nahlas!!!
Věta |
Podmět |
Přísudek |
Stará lavice byla natřená novým nátěrem. |
Kdo,co byl natřený? lavice |
Co dělala lavice? Byla natřená |
Na stole ležely dvě čisté lžíce. |
|
|
Vedle boudy byl uvázaný pes. |
|
|
Na zdi visela police s knihami. |
|
|
Louka za domem byla posetá květy pampelišek. |
|
|
Ve skříňce se leskla broušená miska. |
|
|
Pepík dostal psa Žeryka. |
|
|
Maminka vysela na zahradu mrkev a petržel. |
|
|
U rybníka kuňkala každý večer žába. |
|
|
Na pouti vyhrávala kapela. |
|
|
Na stromě visela pačí budka. |
|
|
2. Vytiskni nebo opiš. Podtrhni podmět a přísudek, nadepiš nad podmět TA, TY doplň A, Y
Na stole ležel__ lžíce. Vedle nich stál__ sklenice. Mís__ byl__ plné ovoce. Mláďata ustrašeně pípal__. Na zdi visel__ police s knihami. Na jabloni se usadil__ s__korky. Na obzoru se objevil__ prví letadla. Lamp__ na ul__cích se rozzářil__. Auta se sm__kal__ po kluzké s__lnici. Děti užasle hleděl__ na první sníh.
Vyřešené cvičení 1 a 2 mi pošli na messenger.
3. Opakuj slovní druhy
https://www.superskolak.cz/cesky-jazyk/slovni-druhy-urcovani/
4. Opakuj vyjmenovaná slova
https://cestina.diktaty.cz/cv.php?id=50&sel=1
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
6. 4. 2020
Opakování – Podmět a přísudek
Podmět - je vždy v 1. pádě – podstatné jm., přídavné jm., zájmeno, číslovka
- podmět může být i nevyjádřený, poznám ho ze smyslu věty( já, ty, on, my, vy, oni)
Přísudek - je vždy určité sloveso
Nezapomeň, přísudek může být vyjádřen slovesem být a dalším slovním druhem.
Např. Cesta je dlouhá. Teta byla tanečnicí. Naši jsou borci.
1.Vytiskni, nalep do sešitu a vyhledej podmět a přísudek. Ptej se nahlas!
Věta |
Podmět |
Přísudek |
Náš starý pes už byl hluchý. |
Kdo,co byl hluchý? pes |
Co dělal pes? byl hluchý |
Můj počítač má mnohem větší paměť. |
|
|
Tahle polévka je horká. |
|
|
V pokoji mi rozkvetla květina. |
|
|
Děti si uklidily tělocvik do pytlíku. |
|
|
Zubní lékařka na mě byla milá. |
|
|
Do školy jsme přišli až ve čtvrtek. |
|
|
Hodina se vlekla šnečím tempem. |
|
|
Kluci si sedli na letadlo obkročmo jako na koně. |
|
|
Pak najednou uviděli krásnou krajinu s palmami. |
|
|
Obluda byla postrachem celého města. |
|
|
2. Vytiskni nebo opiš. Podtrhni podmět a přísudek, nadepiš nad podmět TA, TY doplň A, Y
Káčata se batolil – po dvorku. Děti si hrál – na schovávanou. Nejstarší holky strážil – dveře do třídy. Všechny švestky nám už opadal – . Okenní skla zařinčel – . Na zahradě už nám dozrál – papriky. I rajčata už se začervenal – . Navečer se rozsvítil – pouliční lampy. Jablka ještě nedo - zrál –. V zimě mi mrzl – uši. Z pylu mě pálil – oči.
Vyřešené cvičení 1 a 2 mi pošli na messenger.
3. Opakuj slovní druhy
https://www.superskolak.cz/cesky-jazyk/slovni-druhy-urcovani/
4. Opakuj vyjmenovaná slova
https://cestina.diktaty.cz/cv.php?id=50&sel=1
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
3. 4. 2020
Shoda přísudku s podmětem
Dnes trošku opakování
1. Opiš nebo vytiskni a nalep do sešitu, doplň slovní druhy a podtrhni PO a Př
Ve starém příbytku žily myši. Číhaly tam na ně dvě kočky.
2. Urči mluvnické kategorie
|
rod |
číslo |
pád |
vzor |
příbytku |
|
|
|
|
myši |
|
|
|
|
kočky |
|
|
|
|
|
osoba |
číslo |
čas |
způsob |
žily |
|
|
|
|
číhaly |
|
|
|
|
3. Napiš do sešitu cv 5 str 120 a pošli mi na messenger
4. Pětiminutovky – dokonči stejným způsobem jako včera druhý sloupeček a pošli mi na messenger.
______________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________
2. 4. 2020
Shoda přísudku s podmětem
pokračování
Shoda přísudku s podmětem v rodě ženském
Jak si ukazujeme na podstatná jména rodu ženského?
Číslo jednotné TA – ta žena
Číslo množné TY – ty ženy
Podmět se shoduje s koncovkou v přísudku.
CO JE TA SHODA????
Stejná koncovka v přísudku – řídí se podle ukazovacího zájmena na podmět.
Ta – Žena zpívala. Ty – Ženy zpívaly.
Ta – Růže kvetla. Ty – Růže kvetly.
Ta - Píseň vyhrávala. Ty – Písně vyhrávaly.
Ta – Kost spadla. Ty – Kosti spadly.
Určitě jste si všimli, že
-
ve středním rodě jste psali v koncovce množného čísla vždy A
-
v ženském rodě píšeme v koncovce množného čísla vždy Y
POZOR!
TO dítě....ale …...TY děti – zatímco dítě je rod střední, děti jsou rod ženský! Ta čeština se vážně zbláznila :-)
Ukazovací zájmeno tě nikdy nezradí, říkej si: TY! Děti zpívalY.
POZOR!
To oko......ale TY oči – pokud jsou to lidské nebo zvířecí oči. Např: (Ty) Oči se leskly.
(můžu to být taky TA oka na punčoše, na polévce). Např: Mastná (ta) oka plavala na polévce.
POZOR!
To ucho, ale TY uši – pokud jsou to lidské nebo zvířecí uši. Např: Bolely ho (ty) uši.
(můžou to být také TA ucha na hrnku) Např: Urazila jsem (ta)ucha na hrnečcích.
Včera vám to šlo všem bezvadně, mám z vás radost. Dnes bude podobná práce, takže vám to půjde jako po másle.
1. Učebnice str. 120, cv. 3 – převeď do množného čísla, podtrhni podmět a přísudek ( Po a Př), jako vždycky a pošli mi na messenger.
2. Pětiminutovky str. 52 – udělej jen první sloupeček, podtrhni ve větách Po a Př, nad podmět nadepiš TY nebo TA podle rodu, doplň Y nebo A a pošli mi na messenger.
____________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________
1. 4. 2020
Shoda přísudku s podmětem
Shoda přísudku s podmětem v rodě středním
Jak si ukazujeme na podstatná jména rodu středního?
Číslo jednotné TO – to auto
Číslo množné TA – ta auta
Podmět se shoduje s koncovkou v přísudku.
CO JE TA SHODA????
Stejná koncovka v přísudku – řídí se podle ukazovacího zájmena na podmět.
To - Auto jelo. Ta - Auta jela.
To - Stavení se zřítilo. Ta - Stavení se zřítila.
To - Moře šumělo. Ta - Moře šuměla.
To – Kuře spalo. Ta - Kuřata spala.
1. Vytiskni, nalep a doplň cvičení 2, strana 119. Nejdřív vyhledej základní skaladební dvojice(podmět podtrhni rovnou čarou, přísudek vlnovkou), ať víš, jaký je podmět a pak teprve můžeš poznat shodu.
Na stromech dozrával— (ta) jablka.Ve sklenících se červenal__ (ta) rajčata. (ta)Pole se zelenal—. (ta) Ptáčata zmateně poletoval—. (ta) Zrna na poli klíčil—. V houští spal— (ta) srnčata. K babičce přijel— na návštěvu (ta) vnoučata.
2. Napiš do sešitu cvičení 3, strana 119, převeď do množného čísla a vyznač základní skladební dvojice. Vyfoť chytrým telefonem a pošli mi emailem nebo na messenger pro kontrolu :-)
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
31. 3. 2020
Podmět nevyjádřený
Zjistili jsme, že základní skladební dvojici ve větě tvoří podmět a přísudek.
Podmět ale nemusí být v každé větě vyjádřený (nemusí být napsaný nebo vyslovený).
1. Podmět, který poznám z předchozí věty
Např.
Babička ráno vstala. Babička si vyčistila zuby. Babička si učesala vlasy. Babička se nasnídala. Babička začala připravovat oběd. Babička blablabla.... :-)
Najdi ve větách podmět? Ve všech větách je podmět stejný – babička.
Přečti si, jak by to vypadalo bez podmětu.
Babička ráno vstala. Vyčistila si zuby. Učesala si vlasy. Nasnídala se. Začala připravovat oběd.
Zní to daleko lépe. Podmět je vyjádřený pouze v první větě – babička,v ostatních je nevyjádřený (nenapsaný), ale já vím, že je to taky babička..
Protože:
Kdo si vyčistil zuby? Kdo si učesal vlasy? Kdo se nasnídal?........BABIČKA
2. Podmět, který poznám podle přísudku
Např:
Hráli jsme dobře. Stěhovali se do Prahy. Upeč buchtu. Mám rýmu. Šel rovně. Stojíte na místě.
Poznali byste podmět u těchto vět? Poznali :-)
Hráli jsme dobře. Kdo, co hrál dobře? - my – Podmět je nevyjádřený, ale víme, že podmět je MY
Stěhovali se do Prahy. Kdo, co se stěhoval do Prahy? - ONI
Kdo, co upeče buchtu? TY
Kdo, co má rýmu? JÁ
Kdo, co šel rovně? ON
atd....
Podmět může být ve větě nevyjádřený (protože už ho znám z předešlé věty, nebo ho poznám podle přísudku), ale přísudek musí být v každé větě!!
1. Zní to hrozně složitě a proto si pojďme společně udělat cv. 7 str. 116 v učebnici
|
Podmět |
Přísudek |
Někteří chlapci hráli na hřišti fotbal. |
|
|
Hlasitě po sobě pokřikovali. |
|
|
Před hlavním nádražím se sešli táborníci. |
|
|
Mají velké batohy a spacáky. |
|
|
K Vánocům jsem dostal obrázkovou encyklopedii. |
|
|
Hned jsem si v ní četl. |
|
|
Pavel odešel už ve tři hodiny. |
|
|
Ještě se nevrátil. |
|
|
Děti vyběhly na zahradu, kde natrhaly třešně, ale nedokázaly je všechny sníst. |
|
|
2. Učebnice str. 116, cv 8 napiš do sešitu a upravte věty tak, aby se stále neopakoval podmět.
________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
30. 3. 2020
Opakujeme podmět a přísudek
Podmět je vždy v 1.pádě – podstatné jméno, přídavné jméno, zájmeno, číslovka.
Přísudek je vždy určité sloveso.
Podmět a přísudek jsou základní skladební dvojice. Podmět podtrháváme rovnou čarou, přísudek vlnovkou.
Podmět, jako různý slovní druh |
|||
Podstatné jméno |
Přídavné jméno |
Zájmeno |
Číslovka |
Maminka pracuje. |
Mladá pracuje. |
Ona pracuje. |
První pracuje. |
1. Napiš do sešitu cv. 5a, stana 116. Podtrhni základní skladební dvojice (podmět a přísudek – správně rovnou čarou a vlnovkou) a nadepiš číslem nad podmět slovní druh.
2. Vytiskni si tabulku se třemi větami a nadepiš nad každé slovo slovní druhy.
|
|
|
|
|
|
|
|
Naše |
je |
Jana |
chytrá |
a |
dokáže |
to |
sama. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Zavolala |
tatínkovi, |
který |
pro |
ně |
přijel |
svým |
autem. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Co |
se |
v |
mládí |
naučíš, |
ve |
stáří |
najdeš. |
Řešení
3. Vytiskni si, nalep do sešitu a dopiš správně i,y.
____________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________
27. 3. 2020
Dnes nebudete plnit úkoly z webu, z učebnice ani z internetu.
Dnes budete psát slohovou práci na téma Hurá! Není škola!
Napište ji na počítači nebo na papír a pošlete mi ji emailem na adresu nebo ji vhoďte do schránky školy (dejte mi o tom vědět smskou, ať si ji tam vyzvednu – mob.737346058)
Pokud vám to nebude vadit, nejlepší práce uveřejním na stránkách školy.
Hurá! Není škola!
Osnova:
-
Úvod – napiš proč nechodíš do školy?
-
Jak využíváš volný čas, jak a s kým plníš zadané domácí úkoly, jak se cítíš.....?
-
Je to lepší nebo horší, než když se musí chodit do školy, máš víc nebo míň povinností...?
-
Závěr – Co bych změnil nebo naopak ponechal.
Nemusíš se držet zadané osnovy. Je to jen vodítko, pro případ, že tě nenapadá, co napsat. Stačí mi pár vět. Zamysli se nad tím, budu se těšit na vaše práce :-)
26. 3. 2020
Opakuj podmět a přísudek:
Ona si půjčila další knížku.
Podmět - Kdo, co si půjčil další knížku? Ona (zájmeno v 1.pádě)
Přísudek - Co dělala ona? Půjčila si Ona si půjčila
První vyhraje pohár.
Podmět – Kdo, co vyhraje pohár? První (číslovka v 1.pádě)
Přísudek – Co dělá první? Vyhraje První vyhraje
Mladí odjeli na dovolenou.
Podmět – Kdo, co odjel na dovolenou? Mladí ( přídavné jméno v 1. pádě)
Přísudek – Co dělali mladí? Odjeli Mladí odjeli
1. Podtrhni podmět rovnou čarou, přísudek vlnovkou a zapiš do tabulky.
Věta |
Podmět |
Přísudek |
Louka se zbarvila pestrými květy. |
|
|
On si zapamatuje první dvě čísla. |
|
|
Poslední před odchodem zhasne světla. |
|
|
Tři z vás postupují do dalšího kola. |
|
|
Někteří chlapci hráli na hřišti fotal. |
|
|
Včera jeli naši do Brna. |
|
|
Všichni půjdou domů. |
|
|
Dnešní oběd mi moc chutnal. |
|
|
2. Napiš do sešitu z učebnice str 115, cv. 3a, 3b
Cvičení bude ohodnoceno známkou, nevkládám řešení. Nezapomeň psát datum, nech podepsat od rodičů. Je to lehké :-)
Procvičuj: https://www.umimecesky.cz/diktat-koncovky-podstatnych-jmen-i-y-2-uroven/82
Důležitá informace – komu došel nebo dochází sešit, může si ho vyzvednout ve schránce školy.
Dám tam sešitů dost i do matematiky, vezměte si podle potřeby.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
25. 3. 2020
Pojďme si dnes zopakovat to, co jsme se naučili, no spíš s čím jsme se seznámili v pondělí a úterý. Nová slova PODMĚT a PŘÍSUDEK.
Podmět je slovo v 1. pádě - nejčastěji podstatné jméno, ale může to být i přídavné jméno, zájmeno nebo číslovka. Ptám se na něj Kdo, co?
Přísudek je sloveso v určitém tvaru. Pokud je tvořen slovesem být, přidá se k němu podstatné jméno nebo přídavné jméno (byl nový). Ptám se: Co dělá.....?(podmět např. Petr)
Podmět a přísudek tvoří základní skladevbní dvojici ve větě.
1. Vyhledej
Pojďme si to vyzkoušet. Vytiskni si tabulku a nalep do sešitu. Vyhledej v textu základní skladební dvojice, podmět podtrhni rovně, přísudek vlnovkou a zapiš správně do tabulky.
Petr opravuje staré auto.
Ptej se a odpovídej si na otázky:
Kdo, co opravuje staré auto?______________Petr
Co dělá Petr? ____________opravuje
Základní skladební dvojice je: Petr opravuje.
|
Podmět |
Přísudek |
Naše babička nosí staré bačkory. |
|
|
Sousedům se ztratila rezavá kočka. |
|
|
Nový spolužák přišel do školy pozdě. |
|
|
Můj bratr mi snědl celou čokoládu. |
|
|
Včera večer vykradli poštu dva zloději. |
|
|
Já to jen tak nenechám! |
|
|
U dvěří zvonila pošťačka. |
|
|
Lenka pila čaj s citronem. |
|
|
Ta naše učitelka se asi zbláznila. :-)) |
|
|
Koukni na řešení (klikni).
Můžeš procvičovat: https://zsbcupice.cz/hot-potatoes/cesky-jazyk/4.rocnik/stavba-vety/stavba9.htm
2. Opakování
A teď něco na procvičení, ať nezapomeneme to, co už jsme uměli. Víte, co jsou to mluvnické karegorie? No už to slyším: Néééé, to jsme nikdy, nikdy fakt nikdy nedělali :-). Anetka mlčí, jak tak koukám. Lucka taky mlčí, dělá, že není ve třídě :-) Justýnka krčí rameny, kluci se probrali. No vy jste mi ale banda :-).
Podstatná jména: rod, číslo, pád, vzor
Slovesa: osoba, číslo, čas a způsob (oznamovací, rozkazovací, podmiňovací)
Tady je tabulka. Buď si ji vytiskni, vystřihni a doplň a nebo....kdo nemá tiskárnu, tak smůla, piš :-)
|
rod |
číslo |
pád |
vzor |
babičce |
|
|
|
|
za domem |
|
|
|
|
plno radosti |
|
|
|
|
honím pštrosy |
|
|
|
|
dám to kocourovi |
|
|
|
|
|
osoba |
číslo |
čas |
způsob |
přijeli bychom |
|
|
|
|
Zavři! |
|
|
|
|
uvidím |
|
|
|
|
zapojili se |
|
|
|
|
zpíval by si |
|
|
|
|
Rozklikni si řešení.
3. Přemýšlej
V pátek dostanete zadání slohové práce na téma: Hurá! Není škola! Bude to práce přes víkend, kterou mi pošlete na email.Napíšu vám body osnovy, ale do té doby můžete popřemýšlet o tom, co se děje kolem nás a jak si užíváte nebo naopak neužíváte volna. Moc dobře si vzpomínám, jak jste si přáli, aby škola vyletěla do povětří :-). Skoro se vám to splnilo, tak chci vědět, co si o tom myslíte. :-)
____________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________
Český jazyk - úkoly pro čtvrťáky 23. 3. - 27. 3. 2020
Tak co, jak se vám chtělo plnit doma úkoly? A jak vám to šlo bez pomoci? Věřím, že jste to zvládli, jste všichni šikulky.
23. 3. 2020
Minule jste sestavovali větu jednoduchou, dnes se v ní naučíme hledat přísudek. Přísudek je nové slovo, ale není to nic neznámého. Je to sloveso v určitém tvaru. V každé větě musí být sloveso v určitém tvaru, takže je jasné, že v každé větě je PŘÍSUDEK. Přisoudíme, že někdo něco dělá.
Lenka jí brambůrky. Co dělá Lenka? - jí(jí je přísudek)
Petr se kouká na televizi. Co dělá Petr? - kouká se (kouká se je přísudek)
Písemně do sešitu
Opiš věty a vlnovkou podtrhni přísudek.
Babička motá klubíčko. Táta má rýmu. Barbora chytila motýla. Venku fouká vítr. Jen ho nechte, ať se bojí. Bez práce nejsou koláče. Lež má krátké nohy. Boží mlýny melou pomalu, ale jistě.bTak dlouho se chodí e džbánem pro vodu, až se ucho utrhne.
Až to napíšeš, porovnej s řešením:
Babička motá klubíčko. Táta má rýmu. Barbora chytila motýla. Venku fouká vítr. Jen ho nechte, ať se bojí. Bez práce nejsou koláče. Lež má krátké nohy. Boží mlýny melou pomalu, ale jistě. Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne.
Učebnice str. 114 – žlutá tabulka nahoře
Přečti si ji. Říká nám, že pokud je v přísudku sloveso být ( byl, byla, je, bude) přidává se k němu podstatné nebo přídavné jméno. I citoslovce může být přísudek, pokud ve větě nahrazuje sloveso. Procvičíš si to na cv. 4 - napiš je do sešitu, přehni stránku a doplň správně.
Až to napíšeš, porovnej s řešením:
Babička byla baletkou. Kotě bylo hravé. Nikdo nepůjde domů sám. Krátký příběh vyprávěl o dobývání velehor. Náš tým byl na mistrovství světa úspěšný. Okno je špinavé. Vypínač v koupelně nefunguje.
Slovesný přísudek |
Přísudek s být |
nepůjde |
byla baletkou |
vyprávěl |
bylo hravé |
nefunguje |
byl úspěšný |
|
je špinavé |
24. 3. 2020
Další nové slovo je slovo podmět. Podmět je většinou podstatné jméno v 1. pádě, ale může je někdy zastoupit zájmeno, přídavné jméno nebo číslovka.
Jak najdu podmět a přísudek?
Žák píše úkol.
Hledám přísudek: Co dělá žák? Píše – podtrhnu vlnovkou – je to přísudek
Hledám podmět: Kdo, co píše úkol? Žák – podtrhnu rovnou čarou – je to podmět
Písemně do sešitu
učebnice str. 114 cv. 2 – spoj podměty a přísudky tak, jak k sobě patří
Učebnice str 114, cv 1.
opiš, podtrhni vlnkou přísudek,rovnou čarou podmět
Řešení: ( podmět je podtržený, přísudek je červeně)
Člověk se rodí maličký.Během života lidé rostou. Ale křídy to mají naopak. Na začátku leží křída v krabičce. Křída je veliká. Ale přijdou například žáčci. Děti vyjmou křídu z krabičky. Na tabuli kreslí Maruška. Na chodník čmárá Pepík. Na plot maluje Věrka prasátko. A křída je menší.
Úkoly z webu: https://www.umimecesky.cz/rozbory-podmet-prisudek-1-uroven/718
Další úkoly na tento týden sem budu přidávat postupně.
_______________________________________________________________________________
Český jazyk 4. ročník - Mgr. Ivana Zejdová
Zopakuj si učivo o slovesech
Určujeme osobu 1., 2., 3.
číslo – jednotné, množné
čas – minulý, přítomný, budoucí
způsob – oznamovací, rozkazovací, podmiňovací
Slovesa mají tvar jednoduchý (maluji, spíme, češu se) nebo složený (budu zpívat, zpíval jsem )
Slovesa mají tvar určitý- vyjadřuje osobu, číslo, čas a způsob (vidím) nebo neurčitý- infinitiv (vidět)
Učebnice strana 109 cvičení 7 – napiš do sešitu podle vzoru
Učebnice strana 110 cv.1 a cv 2 c)– napiš do sešitu
Udělej si na školákově cvičení na procvičování koncovek podstatných jmen na adrese: https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/koncovky-podstatnych-jmen/pravopisny-trenazer-rod-stredni-zensky-muzsky/cviceni.html
Nová látka: Věta jednoduchá učebnice strana 112
Víš už z minulého roku, že v každé větě musí být sloveso v určitém tvaru. Pokud je ve větě takové sloveso pouze jedno, je to věta jednoduchá.
Např: Eva ráda kreslí. Patrik bude zpívat. Já jsem snědla oběd.
Napiš do sešitu str. 112 cv 2 – sestav věty a nad každé slovo napiš číslicí slovní druh.
Vlnovkou podtrhni sloveso.
U podstatných jmen a sloves urči mluvnické kategorie.
Ničeho se neboj, všechno už umíme :-). Nebudeš-li si vědět rady, volej 737346058 nebo piš zejdiv@emil.cz
Procvičuj i elektronicky- školákov atd.
__________________________________________________________________