3. ročník
18. 6. 2020
1. Napiš do sešitu
Učebnice str 121 cv. 14. Na balkoně - opiš do sešitu
2. Urči do sešitu mluvnické kategorie u slov
na plovárně-
u dědečka -
potkal babičku -
na moři -
k žákyni -
dopisem -
učešeš se -
křičí -
viděli jsme -
chtěli -
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
17. 6. 2020
1. Vyzvedni si:
Úkoly máš zase nalepené v pracovních listech ve schránce školy.
2. Do sešitu
Z učebnice na str. 120 cv. 10a) vypiš podstatná jména a urči rod, číslo a pád (pošli mi na messenger).
___________________________________________________________________________________________________________________
16. 6. 2020
Dnes jsme nepsali do sešitu, opakovali jsme pouze ústně:
slovní druhy, skloňování podstatných jmen, časování sloves,….
Tak si opakuj.
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
15. 6. 2020
1. Vyzvedni si
Úkoly pro dnešní den máš ve schránce školy – opakujeme vyjmenovaná slova.
___________________________________________________________________________________________________________________
10. 6. 2020
1. Vyzvedni si
Ve schránce školy máš nalepený úkol pro dnešní a zítřejší den. Je tam opakování, bude se ti to částečně hodit pro páteční opakování. Dále je tam čtení s porozuměním.
Nemusíš mi vracet zpět ke kontrole, uvidíme se v pátek, přines mi úkol s sebou.
________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________
9. 6. 2020
1. Vyzvedni si
Ve schránce školy máš nalepený úkol pro dnešní den.
Vhoď mi ho zpět ke kontrole.
2. Do sešitu
Z učebnice na str. 119
Cvičení 8a – napiš do sešitu a správně doplň párové souhlásky
Pošli mi na messenger.
___________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________
8. 6. 2020
1. Vyzvedni si
Ve schránce školy máš nalepený úkol pro dnešní den.
Vhoď mi ho zpět ke kontrole.
2. Do sešitu
Z učebnice na str. 119
Cvičení 6 – napiš do sešitu větné vzorce souvětí (neopisuj věty, napiš jen ty vzorce).
Cvičení 7 – napiš do sešitu věty správně tak, jak mají být. Nad každé slovo napiš slovní druh.
Pošli mi na messenger.
3. Konzultace
V pátek se ještě jednou setkáme na poslední konzultaci. Protože s vámi bude mluvit i paní učitelka Čechová, počítejte, že tu budete asi 1h. Napíšu vám rozpis hodin:
M. Severýn – 11. 30h
M. Pražáková - 11. 30h
T. Marténková - 12. 30h
D. Říha – 12.30h
Těším se na vás, jste šikulky. Připravte se na opakování. Nebude to nic těžkého. Spousta opakování je v učebnici. Komu se čas nehodí, pošle mi čas, který se mu to hodí.
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
4. 6. 2020
1. Vyzvedni si
Ve schránce máš opět sešit s úkoly.
- Syslí vymalovánku a doplňování I, Y
- sešit mi vrať zpět do schránky do pondělí
2. Napiš do sešitu
V učebnici na straně 118 cvičení 3a
- Napiš tři řádky a vyber správné písmeno ze závorky
- Nadepiš do vět nad slova číslem slovní druhy
- pošli mi na messenger
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
3. 6. 2020
1. Vyzvedni si
Ve schránce máš opět sešit s úkoly.
- vyhledávej slovní druhy a pečlivě vybarvi podle vlastního návodu
- sešit mi vrať zpět do schránky
2. Napiš do sešitu
V učebnici na straně 118 cvičení 2a
- napiš slova a doplň u, ú, ů
- podtrhni barevně přídavná jména
- pošli mi na messenger
____________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________
2. 6. 2020
1. Vyzvedni si
Ve schránce máš velký sešit s úkolem – příslovce.
Vyplň ho a vlož zpět.
2. Pracovní sešit vyplň a pošli mi na messenger
Chybí ti dokončit poslední stranu. Tak ji dokonči.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
1. 6. 2020
1. Odevzdej mi
Kdo nevhodil do schránky velký sešit s pracovními listy, vhodí mi ho tam pro další práci.
2. Napiš do sešitu a pošli mi na messenger
Učebnice str. 118, cv. 1a
3. Urči mluvnické kategorie
do divadla –
na pohádku –
prohledala -
o Sněhurce –
máme -
na soutoku –
těšili jste se –
k tabuli -
4. Vyskloňuj do sešitu ve všech pádech v čísle jednotném slovo STŮL
5. Vyčasuj do sešitu ve všech osobách v čase minulém slovo HLEDAT
6. Poděkování za práci
Děkuji všem rodičům za příkladnou spolupráci na distančním vzdělávání. Na individuální konzultace přišly všechny děti a já jsem moc ráda, že všechny probíranému učivu rozumí. Pracovala sice hodně tréma a tlačil nás trošku čas, ale bylo vidět, že se všichni snaží o maximum.
Ve středu 3. 6. 2020 v 8. 30h (podle počasí) máme domluveno focení tříd (pouze tříd). Byla bych ráda, kdyby i děti, které do školy nechodí, v tento den přišly, aby měly na školní rok 2019/2020 památku.
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
29. 5. 2020
Žáci dnes mají individuální konzultace ve škole.
Žádný další úkol už dnes nemají.
Hezký víkend.
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
28. 5. 2020
1. Pracovní sešit
Vypracuj opakování na straně 74 – 75
2. Do sešitu
Urči mluvnické kategorie:
do pátku –
na statku –
vyrábíme –
budete se učit –
ke škole –
pod okny –
na zemi –
naučíš –
učili se –
Tomáši -
Úkoly mi pošli na messenger.
Kdo si včera nevyzvedl sešit ve schránce, vyzvedne si ho a vloží mi ho tam zpět dnes!
_________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
27. 5. 2020
1. Vyzvedni si
Úkoly jsou opět vložené ve schránce školy a nalepené ve velkém sešitě.
Vypracuj a vlož zpět ke kontrole. (Ti, kteří včera sešit nevrátili, donesou ho dnes a zítra budou mít více práce.)
2. Urči mluvnické kategorie do školního sešitu
do studny –
na střechách –
pod balvanem –
psovi –
kabelku –
rádiem –
zpívali jste –
zatáčíme –
podíváme se –
česal se –
musí mít –
viděla -
Pošli mi na messenger.
3. Opakovali jsme probrané učivo
K tomuto posílám rozpis individuálních konzultací ke zhodnocení probraného učiva za období distančního vzdělávání:
M. Severýn – 29. 5 . - 11. 30h
M. Pražáková – 29. 5. – 12h
T. Marténková – 29. 5. – 12. 30h
D. Říha - 29. 5. - 13h
Pokud se Vám uvedené časy nehodí, napište mi, který termín a čas vám bude vyhovovat. Děkuji.
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
26. 5. 2020
1. Pracovní sešit
str. 72 dokonči
str. 73 celá
Pošli mi na messenger.
2. Vyzvedni si
Ve schránce školy jsou vloženy pracovní sešity k vyplnění. Je třeba si je dnes vyzvednout, vyplnit a vložit zpět ke kontrole.
PS: Včera mi některé děti neposlaly splněné, úkoly. Posílejte je prosím denně. Děkuji.
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
25. 5. 2020 - úkoly pro domácí vzdělávání
1. Vyprávění
Napiš do sešitu alespoň pět vět o tom, jak ti jde domácí výuka. (Co tě bavilo nebo nebavilo, co ti šlo a co nešlo, co bylo těžké nebo naopak lehké, jak a kdo ti pomáhá……)
2. Skloňování
Napiš do sešitu ve všech pádech slovo třída v čísle jednotném i množném.
3. Časování
Napiš do sešitu slovo sedět ve všech osobách, čísle jednotném i množném v čase přítomném a minulém.
4. Pracovní sešit
Str. 72, cv. 1 a 2
Vypracované úkoly mi pošli na messenger.
________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
25. 5. 2020
Milí žáci
úkoly z českého jazyka budete dostávat na stránky až po výuce ve škole kolem 11-12h. Pro některé materiály si budete chodit do školní schránky a některé materiály budu po vás chtít do školní schránky zpět přinést ke kontrole.
____________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________
22. 5. 2020
Infinitiv
Slovesa, která končí příponou -T jsou neurčitá = INFINITIV.
Znamená to, že u těchto sloves nemůžeme určit osobu, číslo ani čas.
Např: mít, spát, dělat si, koukat se, psát, nevědět, zůstat, trpět, ležet, sedět, nosit, prosit, zahodit, dojet, objet, zatroubit.....
1. Vytvoř infinitiv z těchto sloves
Určitý tvar |
Neurčitek - infinitiv |
Určitý tvar |
Neurčitek - infinitiv |
povídáme si |
povídat si |
zastavili |
|
plavu |
|
chlubí se |
|
vaříme |
|
češe se |
|
svítá |
|
zpívá si |
|
prohlížíte |
|
pracuješ |
|
2. Napiš do sešitu cv 3a, str 113 v učebnici
3. V PS udělej str 71 – Infinitiv, cv. 1, 2, 3
____________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________
21. 5. 2020
Zvratná slovesa
Slovesa, u kterých je zájmeno SE nebo SI jsou zvratná zájmena.
Češu se, zpívám si, povídali jsme si, budu si hrát, vidím se, houpal jsem se, budeme se honit, uvařili jsme si, díváme se ….
(můžeš si procvičit v učebnic str. 112)
1. Vypracuj v PS str. 71 cv. 1, 2 nahoře
2. Napiš do sešitu cv 3, str 112 v učebnici – doplň i,y, podtrhni zvratná slovesa
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
20. 5. 2020
1. Doplň i, y:
Kd_si b_val svět pln_ jež_bab, vodn_ků a j_n_ch straš_del. Na ž_vot si v_dělávali různě. Straš_li ve svém b_dl_št_ nebo ve star_ch př_b_tc_ch. Ob_čejně b_dl_vali bl_zko l_d_. Měli b_str_ zrak a v_děli úplně všechno. Často na sebe braly podobu s_čka, jedovaté zm_je, lesn_ho v_ra nebo zuř_vého b_čka. Ob_vatelstvo kraje uměli v_straš_t tak, že vš_chn_ v_skali strach_. Pak se p_ř_li, že se nechali napál_t.
2. Napiš všech deset slovních druhů, jak jsou za sebou a vymysli ke každému 3 příklady
Slovní druhy |
Příklady |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
|
10 |
|
3. Urči číslem slovní druhy ve větách
Lesníci loupají kůru z kmenů padlých stromů.
V ústní dutině se potrava rozmělňuje.
Sekáči kosí louku čerstvě nabroušenými kosami.
4. Urči mluvnické kategorie slovesa (osoba, číslo, čas)
Přišli |
|
|
|
Nezapomeneš |
|
|
|
Budete si hrát |
|
|
|
Je |
|
|
|
Nevyhodím |
|
|
|
5. Urči mluvnické kategorie podstatného jména (pád, číslo, rod)
počítadlem |
|
|
|
na nebi |
|
|
|
po pěšinách |
|
|
|
do klobouku |
|
|
|
utři prach |
|
|
|
6. Seřaď podle abecedy tyto slova (stačí očíslovat):
robot, rohlík, stavení, dům, automat, drak, brána, leden, sůl, houpačka.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
19. 5. 2020
1. Doplň i, y
Rozpl _ vat se chválou, l _ sá hlava, zelené skl _ čko, b _ lá holubice, neob_ čejná krása, Budul _ nek a l _ ška, voňavé m _ dlo, m _ ší díra, skleněná m _ ska, chm _ ří pampel _ šky, dostat sm _ k, p _ tlačit v lese, hezký obl _ čej, nab _ t jmění, třp _ tivé kam _ nky, p _ tlík p _ sku, op _ lovat květiny, odm _ tnout pomoc, světoznámý p _ vovar, zab _ vat se l _ žováním, starý ob _ čej, čep _ řit peří, b _ t b _ strý.
2. Podtrhni podstatná jména ve větách a urči u nich mluvnické kategorie:
|
rod |
číslo |
pád |
Prohlížím si knížku. |
|
|
|
Rychle utíkal do školy. |
|
|
|
Čistil u nás okna. |
|
|
|
Máme doma králíky. |
|
|
|
Chytila ho u plotu. |
|
|
|
Auta se prudce rozjela. |
|
|
|
Má pěknou chalupu. |
|
|
|
3. Urči číslem slovní druhy:
Kamil přenášel polínka hlemýždím tempem. Nechtělo se mu pomáhat tatínkovi na dvorku.
Kohoutku, nechoď před našimi vraty. Nekokrhej, nebuď Adámka, když spí.
4. Seřaď slova podle abecedy (stačí očíslovat):
píseň, splav, dobrodružství, huňáč, snídaně, kakao, bylinka, dělo, pramice, kouzelník
5. Urči mluvnické kategorie u sloves:
|
osoba |
číslo |
čas |
vykouzlíme |
|
|
|
češu se |
|
|
|
vařili jste |
|
|
|
musí |
|
|
|
jsem |
|
|
|
_____________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________
18. 5. 2020
1. Nadepiš do vět číslem slovní druhy a urči mluvnické kategorie z těchto vět.
a) Iveta utírá v kuchyni nádobí.
|
rod |
číslo |
pád |
Iveta |
|
|
|
v kuchyni |
|
|
|
nádobí |
|
|
|
|
osoba |
číslo |
čas |
utírá |
|
|
|
b) Dnes odpoledne budu hrát vybíjenou.
|
rod |
číslo |
pád |
vybíjenou |
|
|
|
|
osoba |
číslo |
čas |
budu hrát |
|
|
|
c) Žáci kreslili zážitky z výletu.
|
rod |
číslo |
pád |
žáci |
|
|
|
zážitky |
|
|
|
z výletu |
|
|
|
|
osoba |
číslo |
čas |
kreslili |
|
|
|
Pamatuj si, že se u sloves v přítomném čase píše v koncovkách měkké i.
Např:
sazí – i ve všech osobách - sázíš, sázím, sázíme, sázíte
prosí – prosím, prosíš, prosíte, prosíme
vozí, nosí, hází, razí, dělí, brousí, koupí, …...........
2. Napiš do sešitu cv 8a) na str. 111 v učebnici
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
15. 5. 2020
Opakování
1. Pracovní sešit strana 70
1. cv. Vyčasuj sloveso sedět ve všech osobách
2. cv. Ukaž si ukazovacím zájmenem a urči osobu a číslo - (ona) 3.os, č. J obědvá
3. cv Časuj slovesa číst, dát, být v přítomném čase.
Pozor na sloveso být (existovat) já existuji – já jsem, ty ….a pokračuj......
4. cv Doplň i, y. Zeleně podtrhni slovesa.
|
osoba |
číslo |
čas |
Letíte |
|
|
|
Vypravovali jsme |
|
|
|
Cvičíš |
|
|
|
Donese |
|
|
|
|
rod |
číslo |
pád |
V rákosí |
|
|
|
Vlakem |
|
|
|
Žirafě |
|
|
|
Z okna |
|
|
|
Procvičuj:
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://skolicka6.sweb.cz/OPAKOVANI%20VYJMENOVANYCH%20SLOV/OPAKOVANI%20VYJMENOVANYCH%20SLOV1.htm
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
14. 5. 2020
LÉTAT – čas minulý |
|||
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LÉTAT – čas přítomný |
|||
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LÉTAT – čas budoucí |
|||
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Urči mluvnické kategorie u sloves
|
osoba |
číslo |
čas |
jíme |
|
|
|
mluvím |
|
|
|
budete vystupovat |
|
|
|
nalepíš |
|
|
|
vysypali |
|
|
|
vysypali jste |
|
|
|
kupuje |
|
|
|
3. Urči mluvnické kategorie u podstatných jmen
|
rod |
číslo |
pád |
na stole |
|
|
|
na nohy |
|
|
|
příborem |
|
|
|
ke krbu |
|
|
|
do boudy |
|
|
|
město |
|
|
|
k moři |
|
|
|
4. Vypracuj stranu 69 v pracovním sešitě.
Cvičení 1 a 2 - časování sloves v čase minulém a přítomném.
Cvičení 3 udělej do sešitu – krátké věty v budoucím čase.
Cvičení 4 – rozlišuj jestli jde o složený nebo jednoduchý tvar slovesa a v jakém je čase.
Cvičení 5 – podtrhni v textu vlnovkou slovesa.
Nezapomeň!! , že zvratné zájmeno se a si patří ke slovesu, tak je podtrhni i se slovesem. ( si usmažím, učesu se, povídáme si........)
Nezapomeň!!, že sloveso je i ve složeném tvaru, v minulém a budoucím čase ( budu sedět, nezapomněl jsem, budu mít, chtěl jsem si …...)
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
13. 5. 2020
Slovesa
Číslo
U sloves rozlišujeme číslo jednotné a množné.
Osoba
Slovesa mají tři osoby v čísle jednotném a tři osoby v čísle množném. Stejně tak, jako jsme se museli naučit zpaměti pády, tak jak jdou za sebou, musíme se teď naučit osoby. Je to ale lehké, nic se neboj a podívej se na tabulku :-).
Osoby |
|
Číslo jednotné |
Číslo množné |
1. os JÁ |
1. os MY |
2. os TY |
2. os VY |
3. os ON (ona, ono) |
3. os ONI (ony, ona) |
Proč se to učíme?
Běžně mluvíme ve všech osobách a tím se mění tvar slovesa. Kdybychom byli cizinci (třeba vietnamci) tak bychom mluvili takhle:
Já běžet.....ty běžet,................ on běžet
Mluvíme tak?
Ani náhodou.
Mluvit umíme všichni dobře a tak nám to půjde i v češtině :-)
BĚŽET – přítomný čas |
|||
Číslo jednotné |
Číslo množné |
||
1. os JÁ |
BĚŽÍM |
1. os MY |
BĚŽÍME |
2. os TY |
BĚŽÍŠ |
2. os VY |
BĚŽÍTE |
3. os ON (ona, ono) |
BĚŽÍ |
3. os ONI (ony, ona) |
BĚŽÍ |
BĚŽET – minulý čas |
|||
Číslo jednotné |
Číslo množné |
||
1. os JÁ |
JSEM BĚŽEL |
1. os MY |
JSME BĚŽELI |
2. os TY |
JSI BĚŽEL |
2. os VY |
JSTE BĚŽELI |
3. os ON (ona, ono) |
BĚŽEL |
3. os ONI (ony, ona) |
BĚŽELI |
BĚŽET – budoucí čas |
|||
Číslo jednotné |
Číslo množné |
||
1. os JÁ |
POBĚŽÍM |
1. os MY |
POBĚŽÍME |
2. os TY |
POBĚŽÍŠ |
2. os VY |
POBĚŽÍTE |
3. os ON (ona, ono) |
POBĚŽÍ |
3. os ONI (ony, ona) |
POBĚŽÍ |
1. Doplň sloveso SPÁT
SPÁT – přítomný čas |
|||
Číslo jednotné |
Číslo množné |
||
1. os JÁ |
|
1. os MY |
|
2. os TY |
|
2. os VY |
|
3. os ON (ona, ono) |
|
3. os ONI (ony, ona) |
|
SPÁT – minulý čas |
|||
Číslo jednotné |
Číslo množné |
||
1. os JÁ |
|
1. os MY |
|
2. os TY |
|
2. os VY |
|
3. os ON (ona, ono) |
|
3. os ONI (ony, ona) |
|
SPÁT – budoucí čas |
|||
Číslo jednotné |
Číslo množné |
||
1. os JÁ |
|
1. os MY |
|
2. os TY |
|
2. os VY |
|
3. os ON (ona, ono) |
|
3. os ONI (ony, ona) |
|
U sloves určujeme osobu, číslo a čas
2. Zkus doplň mluvnické kategorie u sloves
|
osoba |
číslo |
čas |
Budu povídat |
(já) 1.os |
Jendotné (J) |
Budoucí (B) |
voláš |
|
|
|
zpívali |
|
|
|
rostete |
|
|
|
Budeme kreslit |
|
|
|
Procvičuj:https://www.umimecesky.cz/tetris-slovesa-osoba-2-uroven?source=explicitKC
Procvičuj:https://www.umimecesky.cz/rozrazovacka-slovesa-osoba-2-uroven/696
Procvičuj:https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
12. 5. 2020
SLOVESA
Slovesa jsou slova, která nám říkají, co osoby, zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje.
Včera jste se dozvěděli, že slovesa mají čas minulý, přítomný, budoucí.
Dnes se dozvíte, že:
Slovesa mají tvar: |
|
JEDNODUCHÝ |
SLOŽENÝ |
Tvoří ho jen jedno sloveso |
Tvoří ho víc sloves |
Píšu, hrajeme, pískáme, češe, zlobí, stojí |
Bude muset hrát, řekl jsem, bude zpívat |
POZOR! U některých sloves stojí zájmeno se, si. Není to další sloveso. |
|
Píšu si, hrajeme si, pískáme si, češe se |
Bude si muset hrát, řekl jsem si, bude si zpívat |
1. Napiš do správného sloupečku jednoduchý a složený tvar slovesa.
Nezapomeň, že se a si jsou zájmena, takže netvoří složené sloveso
plaval, budu si číst, řekl jsi, povídáme si, budou spát, budeme uklízet, hádáme se, jdete, hvízdám si, nebudete si hrát, budeš se bavit, šel jsem, lyžujeme, bude kreslit, budou jezdit, nosíme, hraješ si, spí.
Jednoduchý tvar slovesa |
Složený tvar slovesa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Vypracuj celou stranu v pracovním sešitě – str. 68 - SLOVESA
3. Doplň i,y
tady neb__dleli, ab__ zam__kali, pl__šová m__š, m__le se usm__vá, v__bílené ob__dlí, l__tostivý vzl__k, pl__tvá m__dlem, rozb__tá m__ska, b__valý ml__n, nikoho neb__j, horský průsm__k, nic m__ neslíb__l, sb__rka m__ncí, b__l zam__šlený, m__to je poplatek, nab__je pušku, b__stré sm__sly, hb__té m__šky, dlouhé b__dlo, starob__lé truhly, v__soký kom__n.
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
11. 5. 2020
Pokračujeme dnes se slovesy, ale smozřejmě si zopakujeme i mluvnické kategorie jmenné.
SLOVESA
Slovesa jsou slova, která nám říkají, co osoby, zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje.
Slovesa mají tři různé časy:
Minulý – říká, že se to už stalo (seděl...) – (Slova končí na l,la, lo, li, ly)
Přítomný – říká, že to právě probíhá – (sedí...)
Budoucí – říká, že to teprve proběhne – bude probíhat (bude sedět, přinese...)
1. Rozděl slovesa do správného sloupečku:
spím, bude číst, viděl, kreslila, vaříme, donesete, zpívali, radíš, seděla, budu vstávat, přinesou nesou, zvonilo, zazvoní
Minulý |
Přítomný |
Budoucí |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Napiš slovesa ve všech třech časech
|
Minulý |
Přítomný |
Budoucí |
číst |
četl |
čte |
bude číst (přečte) |
psát |
|
|
|
věřit |
|
|
|
pískat |
|
|
|
slyšet |
|
|
|
3. Napiš do sešitu z učebnice str. 107 cvičení 3a) - máš napsat věty v čase minulém. Podívej:
V učebnici je: Jakub (čte) …......knihu.Ty napíšeš: Jakub četl knihu.
4. Urči mluvnické kategorie
|
rod |
číslo |
pád |
U dvora |
|
|
|
Na obloze |
|
|
|
Mezi židlemi |
|
|
|
Za stůl |
|
|
|
kuřatům |
|
|
|
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
7. 5. 2020
SLOVESA
Slovesa jsou slova, která nám říkají, co osoby, zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje.
1. Přečti si na str. 106 cv. 1 a odpověz na otázky. Zapiš do sešitu co, kdo dělá:
Jana -
Lukáš -
Tomáš -
Dominik -
Markéta -
Jakub -
Linda -
David -
2. Opiš do sešitu, nebo vytiskni, doplň i,y a urči číslem slovní druhy :
V létě rádi jezdíme s rodiči na v__lety.
Letos b__chom rádi navštív__li i město L__tom__šl.
Mus__me běžet co nejrychleji.
Loni b__l s__chravý podz__m.
Moje bab__čka pěstuje léčivé b__l__ny.
Na m__tině se v__hřívala zm__je.
3. Urči rod, číslo a pád :
|
Rod (životnost) |
Číslo |
Pád |
V létě |
|
|
|
S rodiči |
|
|
|
Na v__lety |
|
|
|
Na m__tině |
|
|
|
Podz__m |
|
|
|
Pěstuje b__l__ny |
|
|
|
Bab__čka |
|
|
|
Cvičení mi pošli na messenger.
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
6. 5. 2020
1. Napiš na linky nebo do sešitu větné vzorce těchto vět (nemusíš věty opisovat, pokud nemáš tiskárnu, piš pod sebe a větné vzorce očísluj)
1. Rádi jezdíme vlakem, protože můžeme oknem pozorovat krajinu.
_______________________________________________________
2. Večer se umyju a půjdu spát.
_______________________________________________________
3. Chci být zdravý, proto každý den cvičím.
_______________________________________________________
4. Šel bych rád ven, ale musím ještě dokončit úkoly.
_______________________________________________________
5. Vodník je postava, která vystupuje jen v pohádkách.
_______________________________________________________
6. Protože mám rád zimní sporty, přál jsem si pod stromeček lyže.
_______________________________________________________
2. Urči mluvnické kategorie (ptej se nahlas, případně si vyskloňuj slovo ve všech pádech)
v ledničce -
květiny -
za kopcem -
do města -
na cestu -
na cestě -
vlakem -
v kufrech -
3. Opiš do sešitu a doplň správně i,y ( kontroluj si i čárky, tečky, háčky :-) )
Do naší třídy přib__l nový žák. B__dl__me na s__dlišt__ .Dř__ve jsme ž__li v malé v__sce. Na velké město jsem si musela chv__li zv__kat. Procházím ul__ce a prohl__ž__m si starob__lé památk__ . Ráda v__pravuji, co jsem všechno v__děla.
Úkoly mi pošli na messenger.
___________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________
5. 5. 2020
1. Do sešitu napiš a doplň i, y:
V_soký dům, prav_dla pravopisu, velká v_dra, v_těz dostihu, v_dím dobře, oční v_čko, v_vrácené stromy, žv_kat žv_kačku, záv_dím ti, velký zlozv_k, sourozenci V_tek a Ev_čka, kovářská v_heň, v_chodní v_tr, pov_dáme si, v_barvit obrázek, v_tisknout stránku, v_chod slunce, určitě si zv_kneš.
2. V pracovním sešitě str. 67 vyřeš cv. 1, 2, 3, 4
-
cvičení 1 si přečti
-
do cvičení 2 doplň dny v týdnu v 1. p, a urči rod podle ukazovacího zájmena
-
ve cvičení 3 napiš z textu a básničky nahoře 7 podstatných jmen v množném čísle a převeď je do jednotného čísla
-
ve cvičení 4 napiš očíslovaná podstatná jména ze cvičení 1 a urči jejich pád
-
3. Urči rod, číslo a pád – napiš do sešitu
na lodi -
u babičky -
vedle stromů -
pod okny -
do hrnce -
za lesem -
pod koly -
4. Pocvičuj
https://v.vasiljevicova.sweb.cz/TESTY/TESTY%20-%20VYJMENOVANA%20SLOVA%20PO%20B.htm
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
4. 5. 2020
1. Zařaď do tabulky slova podle životnosti
-
životnost určujeme jen u rodu mužského
-
pomůžu si uk. zájmenem v množném čísle TI-životný (ti páni), TY-neživotný (ty hrady)
-
životnost se dá určit podle 1. a 4. pádu
životný |
neživotný |
||||
1. pád |
Pán |
Muž |
1. pád |
Hrad |
Stroj |
4. pád |
Pána |
Muže |
4. pád |
Hrad |
Stroj |
Kocovky nejsou stejné = životné |
Koncovky jsou stejné = neživotné |
Zázrak, medvěd, případ, chlapec, rytíř, stůl, sněhulák, dvůr, autobus, rybář, kapr, kabát, stojan, rybník, mrak, řidič, pes, drát, jedlík, lékař
životný |
neživotný |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Urči mluvnické kategorie – rod, číslo a pád
|
rod |
číslo |
pád |
Les |
Ten les- rod mužský, 1.p les, 4.p les (neživotný) |
Jednotné |
1.p |
Les |
M (N) |
J |
1. p |
Z pohádky |
|
|
|
Zvířatům |
|
|
|
Rostlinám |
|
|
|
V lese |
|
|
|
Jahody |
|
|
|
U zvířat |
|
|
|
Houbami |
|
|
|
Slimáci |
|
|
|
Houbařům |
|
|
|
|
|
|
|
3. Procvičuj
https://www.pravopisne.cz/2013/02/diktat-souhrnna-vyjmenovana-slova-19-20/
https://www.pravopisne.cz/2017/03/urcovani-slovnich-druhu-5-pravoxeso-10/
Cvičení mi pošli na messenger, jako vždy. Kdo neposlal čtvrteční úkoly, pošle i ty.
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
30. 4. 2020
1. Přečti si celý příběh o tom, jak vznikl svátek pálení čarodějnic.
Nadchází jedna z nejmagičtějších nocí v roce. Když nebudete opatrní, ovládnou vás zlé síly. Pálení čarodějnic slavili už staří Keltové, kteří se tak loučili se zimou a vítali jaro. Byl to jeden z jejich nejvýznamnějších svátků – Beltine, jímž pro ně začínalo kalendářní léto a s ním festival radosti a života. Beltine znamená jasný, zářivý oheň. Právě oheň byl pro lidi dříve velmi tajemnou silou a v určitých okamžicích měl i magickou moc. Keltové ohněm uctívali slunečního boha Belena. V předvečer tohoto svátku Keltové zhasínali všechny ohně, protože věřili, že v nich má skončit vše špatné. Následně pak zapálili ohně nové, aby vše mohlo začít čisté, neposkvrněné, nanovo.
Ohni lidé dávali oběti bohům, aby si zajistili jejich přízeň. Zřejmě z tohoto svátku pochází výrazně mladší zvyk – pálení čarodějnic, který lidé udržují dodnes. I když v současnosti už má samozřejmě podoby ledajaké a zvláště mládež jej bere jako příležitost k alkoholovým radovánkám.
Ohně se nejčastěji pálily na kopci za vesnicí, zřejmě proto, že dým měl čarodějnice a veškeré zlo zahnat co nejdál od domů. Popel z těchto magických ohňů nebyl jen tak obyčejný. Dodával sílu a zdraví, a tak se sypal na pole, aby byla dobrá úroda. Dobytek, jenž jím prošel, měl být zdravý a plodný. Stejně tak lidé, kteří skočili přes oheň měli být celý rok zdraví.
Lidé také věřili, že se o této noci otevírají jeskyně, v nichž je ukrytý poklad. Aby se hledající před temnými silami ubránil, musel mít při sobě květ z kapradí, svěcenou křídu a hostii.
Kdy vznikla první hadrová čarodějnice, která skončila v plamenech, se přesně neví. Symbolizovat však měla zřejmě neblahé čarodějnické procesy, ve kterých už od nepaměti na hranicích končili lidé obvinění z čarodějnictví a paktů s ďáblem.
Jak se bránit před čarodějnicemi
-
Lidé se před uhranutím a zlými kouzly bránili různě. Před vrata se dávaly čerstvě vykopnuté drny a pod ně čerstvá vejce, nebo zapichovaly trnové větvičky, aby se čarodějnice zranily a nedosltaly se do domu.
-
Nezapomínalo se ani na tehdejší lék na všechno – svěcenou vodu.
-
Daleko nebezpečnější byl zvyk, při kterém lidé házeli do vzduchu zapálená březová košťata. To mělo zahnat čarodějnice, které se vznášely nad jejich hlavami. Na druhou stranu ale zapálené roztočené koště symbolizovalo slunce, a jeho vyhozením do výšky se měl podpořit růst obilí.
-
Stavení (domy)se před samotným svátkem vykuřovaly, zřejmě proto, aby se v nich neusadily zlé síly.
2. Odpověz na otázky (odpovídej do tabulky nebo do sešitu...)
1. Jak se jmenuje zářivý oheň? |
|
2. Jak se jmenoval keltský sluneční bůh? |
|
3. Proč lidé dávali před vrata drny,vejce a různé nástrahy? |
|
4. Sloužil k něčemu popel z ohňů? |
|
5. Co musel mít u sebe ten, kdo hledal poklad? |
|
6. Ví se přesně, kdy se začaly pálit hadrové čarodějnice? |
|
7. Proč vyhazovali zapálená košťata nad hlavu? |
|
8. Proč lidé skáčou přes oheň? |
|
9. Proč se ohně zapalovaly na kopci? |
|
10. Kde byly ukryté poklady? |
|
3. Napiš do sešitu 10 přídavných jmen, které vystihují čarodějnici. Jaká je...........?
4. Napiš krátce do sešitu, jak jsi letos prožil čarodějnice?
Užijte si prodloužený víkend :-)
____________________________________________________________________________________________________________________
29. 4. 2020
1. Urči rod číslo a pád u slov
|
rod |
číslo |
pád |
U lesa |
|
|
|
Jirko! |
|
|
|
S rodiči |
|
|
|
Alenka |
|
|
|
O Praze |
|
|
|
Do sešitu |
|
|
|
Napiš adresu |
|
|
|
Piš perem |
|
|
|
2. Urči číslem slovní druhy
1 |
|
|
|
|
|
|
|
dům |
dole |
ať |
ten |
my |
druhý |
dubový |
dva |
|
|
|
|
|
|
|
|
vrkú |
umývat |
protože |
zítra |
nad |
ťapťap |
chodit |
hříbek |
3. Doplň I, Y
V rákosí s_dlili ptáci, had s_čí, rozs_paná sůl, s_pej s_korkám zrní, neos_dlené oblasti, studna vys_chá, hlas_tý s_kot, malý s_n je s_náček, mluví - sotva s_pe, s_novec us_ná, podej mi s_tko na čaj, pros_me o radu, rybičky v s_ti, s_lný slon.
4. Procvičuj
https://www.mojecestina.cz/article/2010031502-velky-test-na-vyjmenovana-slova
https://www.skolasnadhledem.cz/game/635
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
28. 4. 2020
Vyplň PS na str. 66 cv. 1, 2, 3 ( vybarvi obrázek)
Úkoly mi pošli na messenger
_________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________
27. 4. 2020
1. Zařaď správně slova do tabulky podle rodu
Nezapomeň si říct slova v jednotném čísle a pak si na ně ukázat.
Např:
KOLA – jedno kolo – TO! KOLO – rod střední,
BRATŘI – jeden bratr – TEN! bratr – rod mužský
Kamarádi, jablka, kamarádky, Lenka, lesy, psi, adresy, auta, krávy, stromy, domy, kružítka, srdce, letadla, kůže
Mužský (ten) |
Ženský (ta) |
Střední (to) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Vyskloňuj slova ve všech pádech
|
jednotné |
množné |
jednotné |
množné |
1.p |
Jana |
|
Dan |
|
2.p |
|
|
|
|
3.p |
|
|
|
|
4.p |
|
|
|
|
5.p |
|
|
|
|
6.p |
|
|
|
|
7.p |
|
|
|
|
3. Doplň I, Y a nadepiš číslem slovní druhy
M__chal p__luje p__lníkem. L__bor v__myslel novou p__sničku. Ol__na zam__ká
na dva západy. Dalim__l žv__ká borůvkovou žv__kačku. S__mona fouká do
chm__ří pampel__šek. Hedv__ka si poranila l__tko a teď vzl__ká.
4. Urči rod (mužský, ženský, střední), číslo (jednotné, množné) a pád uvedených slov
|
rod |
číslo |
pád |
Radek |
M (TEN Radek - mužský) |
J (jednotné) |
1.p |
Do domu |
|
|
|
Na střeše |
|
|
|
Mezi kuřaty |
|
|
|
K babičce |
|
|
|
Pro sestru |
|
|
|
Kamarádi ! |
|
|
|
Cvičení 1, 2, 3, 4 mi pošli na messenger.
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
24. 4. 2020
1. Urči pád u slov – opiš nebo vytiskni a nalep do sešitu
Slovo |
Pádová otázka |
Jaký je to pád |
Za lesem |
Za kým, za čím (za lesem) |
7. pád |
Bez čepice |
|
|
O přestávce |
|
|
Vidím hvězdu |
|
|
Davidovi |
|
|
Martine! |
|
|
babičce |
|
|
K lesu |
|
|
Nad stolem |
|
|
2. Opiš a doplň I, Y
ml_nářský pomocník, l_dové písně, je to bl_zoučko, l_st papíru, pl_šový kabátek, odvar z pel_ňku, ml_nek na kávu, taška z l_ka, noční hl_dka, kněžna L_buše, zabl_sklo se, zemní pl_n, L_bor a L_duška, malý kl_č je kl_ček, l_že med, hvězdy se bl_skaly
3. Vyskloňuj slovo HOUSE
|
jednotné |
množné |
1. pád kdo, co |
house |
|
2. pád bez - koho, čeho |
|
|
3. pád ke - komu, čemu |
|
|
4. pád vidím - koho, co |
|
|
5. pád oslovujeme, voláme |
|
|
6. pád o kom, o čem |
|
|
7. pád s kým, s čím |
|
|
4. Procvičuj
Slovní druhy – pexeso, hledej dvojice
https://www.umimecesky.cz/pexeso-slovni-druhy-1-uroven/227
Určování pádů
https://www.mojecestina.cz/article/2014101501-test-urcovani-padu-6
https://www.mojecestina.cz/article/2014112602-test-urcovani-padu-7
________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
23. 4. 2020
1. Urči pád u slov – opiš nebo vytiskni a nalep do sešitu
Postup určení pádu
Určete pád slovního spojení například - na stole
- při určování využijeme toho, že známe předložku a zkoušíme ji s pádovými otázkami
- (1) s prvním pádem se nepojí předložky
- (2) na koho čeho - nesouhlasí
- (3) na komu čemu - nesouhlasí
- (4) na koho co - může být, vyzkoušíme na koho co? - na stůl ?- nesouhlasí - my máme slovo na stole
- (6) na kom na čem - na stole – souhlasí
- (7) na kým, čím - na stole - nesouhlasí
Určili jsme, že ve slovním spojení Na stole je stůl v 6. pádu
Slovo |
Pádová otázka |
Jaký je to pád |
u babičky – |
u koho, u čeho (u babičky) |
2. pád |
nad polem – |
nad kým, nad čím (nad polem) |
7. pád |
do salátu - |
|
|
pro strýčka - |
|
|
u lavice - |
|
|
Libore! - |
|
|
s Danou - |
|
|
pastelka - |
|
|
k tabuli - |
|
|
2. Opiš a doplň I, Y
V_strašený pes, stará v_dlička, můj zlozv_k, v_tat bab_čku, malá v_ska, v_dět v_nohrad, skok do v_šin, pán z V_sočan, vlk v_je, nové prav_tko, v_soká věž, v_rábět hračky, neobv_klý stav, zv_kal si těžko, dobře v_dět, řeka V_dra, zimní v_prodej.
Pošli mi cvičení 1 a 2 na messenger.
3. Procvičuj
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
22. 4. 2020
1. Doplň známou pohádku - hádanky:
1. p. Šla sama lesem s košíčkem? Kdo, co?____________________________
2. p. Šla lesem bez ….Bez koho, čeho?_____________________________
3. p. Šla přát... komu, čemu? ___________________________________
4. p. V lese uviděla koho, co? ___________________________
5. p. Zavolal na ni! ____________________
6. p. Povídali si spolu o.....o kom, o čem? _____________________
7. p. Nakonec se v chaloupce setkala s kým, s čím? ____________________
Pamatuj si 7 pádů
PÁD |
PÁDOVÁ OTÁZKA |
1. pád |
KDO, CO |
2. pád |
bez KOHO, ČEHO |
3. pád |
ke KOMU, ČEMU |
4. pád |
vidím KOHO, CO |
5. pád |
Oslovujeme, voláme |
6. pád |
o KOM, o ČEM |
7. pád |
s KÝM, ČÍM |
2. Vyskoloňuj slova v jednotném čísle:
Pád |
vlk |
Karkulka |
myslivec |
1. pád |
|
|
|
2. pád |
|
|
|
3. pád |
|
|
|
4. pád |
|
|
|
5. pád |
|
|
|
6. pád |
|
|
|
7. pád |
|
|
|
3. Opiš do sešitu a doplň i,y
Ol_na nesl_šela v_ra, l_ska je vodní pták, l_pa je národní strom, v_díme dop_s, zazp_vej mi p_sničku, L_dka je sm_šek, skála v_b_hala do jez_rka, prohl_žel si sb_rku známek, prom_nout trest, roz_nka v l_vanci, vraťte se brz_čko, klop_tal domů, jez_nky a Smol_ček, cizojaz_čný rozhovor.
4. Procvičuj pády
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/podstatna-jmena/padove-otazky/kviz.html
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/podstatna-jmena/urcujeme-pady/cviceni1.htm
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
21. 4. 2020
Už jsme zjistili, že u podstatných jmen určujeme:
ROD - mužský(životný, neživotný), ženský, střední
ČÍSLO – jednotné, množné
a dnes přidáme ještě:
PÁD
Podstatná jména jsou ohebný slovní druh – co to znamená ohebný?
Ohebný znamená, že se dá nějak tvarovat. Tvar slova se mění podle pádu = skloňuje se
Musíš si zapamatovat 7 pádů:
PÁD |
PÁDOVÁ OTÁZKA |
ČÍSLO JEDNOTNÉ |
ČÍSLO MNOŽNÉ |
1. pád |
KDO, CO |
maminka |
maminky |
2. pád |
bez KOHO, ČEHO |
bez maminky |
bez maminek |
3. pád |
ke KOMU, ČEMU |
k mamince |
k maminkám |
4. pád |
vidím KOHO, CO |
vidím maminku |
vidím maminky |
5. pád |
Oslovujeme, voláme |
maminko |
maminky |
6. pád |
o KOM, o ČEM |
o mamince |
o maminkách |
7. pád |
s KÝM, ČÍM |
s maminkou |
s maminkami |
1. Vyskoloňuj slovo babička
Pád |
Dopiš pádovou otázku |
Číslo jednotné |
Číslo množné |
1. pád |
|
babička |
|
2. pád |
|
|
|
3. pád |
|
|
|
4. pád |
|
|
|
5. pád |
|
|
|
6. pád |
|
|
|
7. pád |
|
|
|
2. Opiš do sešitu a doplň i,y
Někol_krát, spustil se l_ják, slep_ce přespávají na b_dle, p_šná princezna, neb_la k utišení, netop_ří let, malá věž je v_žka, mal_čká holka, vlk v_je na měs_c, zlozv_ky si odv_káme, větrný ml_n, prádlo v_selo na šňůře, nerozžv_kaná potrava, rybářská s_ť, pros_t o pomoc, pošlete pos_ly, kob_la pob_hala, košík z l_ka, pop_navá rostl_na.
3. Procvičuj pády
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/podstatna-jmena/padove-otazky/kviz.html
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/podstatna-jmena/urcujeme-pady/cviceni1.htm
4. Pády a všechno kolem nich teď budeme procvičovat hóóódně dlouho. Je to těžké, tak se nelekej :-)
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
20. 4. 2020
1. Urči slovní druhy ve větách (nadepiš číslem). Opiš do sešitu nebo vytiskni.
Děti došly k zadní stěně hangáru.
Musely ho obejít, protože vchod byl vpředu.
Všichni lidé z letiště odletěli.
2. Napiš do sešitu cvičení 3 na straně 101 v učebnici
-
slova převeď do jednotného čísla
-
u každého slova urči rod
-
vzor: ten pruh (M),........
3. PS strana 65, cvičení 1 a 2 nahoře
4. Procvičuj vyjmenovaná slova
https://cestina.diktaty.cz/cv.php?id=43&sel=1
Na messenger mi pošli cvičení 1, 2, 3. Děkuji, ať se ti práce daří. _______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
17. 4. 2020
1. PS str. 64 – celá
-
Opakuj rod podstatných jmen : mužský (ten), ženský (ta), střední (to)
-
Opakuj životnost podstatných jmen - určujeme POUZE U RODU MUŽSKÉHO!!
-
TI – (muži) životné TY - (hrady) neživotné
2. Napiš do sešitu cvičení 4 na str. 100. Přečti si zadání
-
Opiš věty a doplň jedno slovo ze závorky – musí být rodu mužského
3. Procvičuj:
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
https://skolakov.eu/cesky-jazyk/2-trida/slovni-druhy/urcujeme-slovni-druhy/cviceni1.html
Cvičení 1, 2 mi pošli na messenger. Nezapomeň psát datum.
__________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________
16. 4. 2020
Opakování
1. Nadepiš slovní druhy.
Ptáci ráno hlasitě štěbetají. Holubi letí do polí. Pávi se chlubí svým peřím.
V září čápi odlétají na jih. Zajíci pobíhají hbitě po poli.
Nová látka
Učili jsme se, že u podstatných jmen určujeme ROD a ČÍSLO.
ROD – mužský (ten), ženský(ta), střední(to)
ČÍSLO – jednotné, množné
ROD MUŽSKÝ má ještě svoji ŽIVOTNOST – neznamená to, že je něco živé nebo neživé.
Ukážu si v množném čísle:
|
Rod mužský životný |
|
Rod mužský neživotný |
Ti |
muži |
Ty |
hrady |
Ti |
páni |
Ty |
stroje |
Ti |
chlapci |
Ty |
talíře |
Ti |
sněhuláci |
Ty |
hrnky |
Ti |
ptáci |
Ty |
ostrovy |
Ti |
psi |
Ty |
kabáty |
Pomůcka je právě zájmeno:
TI – rod mužský životný
TY – rod mužský neživotný
2. Vepiš do tabulky správně tato slova:
maminka, kluk, kuře, hrad, pes, dítě, chlapec, stroj, růže, dívka, soused, špunt, umyvadlo, okno, ředitel, hřeben, kytka, plavčík, skok, bota, auto, řidič, strach, psaní, raketa, autobus, police, slůně.
Rod mužský TEN životný (TI) |
Rod mužský TEN neživotný (TY) |
Rod ženský TA |
Rod střední TO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cvičení 1, 2 mi pošli na messenger. Nezapomeň psát datum.
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
15. 4. 2020
Podstatná jména
Jsou názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů.
U podstatných jmen rozlišujeme:
ROD – mužský, ženský střední |
||
Mužský Ukazujeme si na něj TEN |
Ženský Ukazujeme si na něj TA |
Střední Ukazujeme si na něj TO |
Ten pařez |
Ta babička |
To slovo |
Ten pes |
Ta kytka |
To kouzlo |
Ten dům |
Ta moudrost |
To psaní |
Ten pán |
Ta věta |
To pozdro |
Ten slib |
Ta kniha |
To šídlo |
Ten věnec |
Ta klika |
To mýdlo |
U podstatných jmen dále rozlišujeme:
ČÍSLO – jednotné, množné |
|||||
Jednotné |
Množné |
Jednotné |
Množné |
Jednotné |
Množné |
Ten pařez |
Ty pařezy |
Ta babička |
Ty babičky |
To slovo |
Ta slova |
Ten pes |
Ti psi |
Ta kytka |
Ty kytky |
To kouzlo |
Ta kouzla |
Ten dům |
Ty domy |
Ta moudrost |
Ty moudrosti |
To psaní |
Ta psaní |
Ten pán |
Ti páni |
Ta věta |
Tyty věty |
To pozdro |
Ta pouzdra |
Ten slib |
Ty sliby |
Ta kniha |
Ty knihy |
To šídlo |
Ta šídla |
Ten věnec |
Ty věnce |
Ta klika |
Ty kliky |
To mýdlo |
Ta mýdla |
|
rod |
číslo |
Abys poznal, jaký je to rod, vždy si slovo řekni v jednotném čísle: |
||
Houby – jedna houba ta houba |
ženský |
množné |
roleta |
|
|
pohádky |
|
|
tvaroh |
|
|
písek |
|
|
vločky |
|
|
špagety |
|
|
města |
||
špendlíky |
|
|
koťata |
|
|
2. Opiš do sešitu
léčivá b__l__na, maso z b__ka, Zb__něk odb__l svoji práci, nab__l nové zkušenosti, přib__l někol__k hřeb__ků, mysl__vec nab__l pušku, kůň s kob__lou, bl__zký ml__n, uml__t ob__lí, ml__nář ve ml__nici.
Pošli mi cvičení 1 a 2 na messenger.
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
14. 4. 2020
Všechny vás zdravím po velikonočních prázdninách. Tak snad jste si pořádně odpočali od úkolů a nezapomněli nic z toho, co už jsme se naučili. Dnes nás čeká opakování, tak se ničeho nelekejte.
1. Opiš do sešitu nebo vytiskni a nalep
Ze sloves utvoř podstatná jména:
Sloveso |
Podstatné jm. |
Sloveso |
Podstatné jm. |
Sloveso |
Podstatné jm. |
skákat |
skákání |
umývat |
|
zpívat |
|
číst |
|
zlobit |
|
spát |
|
psát |
|
hrát si |
|
bouchat |
|
Z přídavných jmen utvoř příslovce:
Přídavné jm. |
Příslovce |
Přídavné jm. |
Příslovce |
Přídavné jm. |
Příslovce |
dobrý |
dobře |
pečlivý |
|
pomalý |
|
pěkný |
|
snadný |
|
hezký |
|
milý |
|
rychlý |
|
ustaraný |
|
2. V pracovním sešitě máš opakování s vílou str. 63 – udělej celou.
3. V pětiminutovkách tě čeká poslední strana opakování vyjmenovaných slov str. 48.
Všechna cvičení mi pošli na messenger.
________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________
8. 4. 2020
Dnes trošku opakování:
1. Vyjmenovaná slova – vytiskni a doplň
Čas pl_ne jako voda, přib_la nám práce, vodní v_r, nový pl_noměr, l_ška B_strouška, nevzl_kej, ml_nek na kávu, čaj z pel_ňku, jaz_kověda, jsem v_těz, s_rovátka, had s_čí, nesm_š zapom_nat úkoly, potrav_na, pozor na s_rky, žloutek a b_lek, spěšná zás_lka, V_šehrad, v_soké z_sky, žv_kám žv_kačku, v_tání občánků, mokrý jako m_š, nepl_tvej potrav_nami, pomalý jako hlem_žď, špatně pol_kám, v dáli se bl_ská, lehoučký jako chm_ří, budu m_t narozeniny, kom_ník čistí kom_ny.
2. Slovní druhy – vybarvi správně slovní druh
Podstatné jméno |
|||||
skáču |
skok |
písmo |
doma |
jako |
maminčin |
Předložka |
|||||
mezi |
že |
se |
je |
můj |
pod |
Sloveso |
|||||
bílá |
kreslím |
vidět |
útěk |
byla |
zlá |
Příslovce |
|||||
dole |
domů |
moje |
vlídně |
rameno |
zítra |
Vyplněné mi pošli na messenger.
Krásné prázdniny, užijte si Velikonoce, další úkoly budou až v úterý. Hurááááá :-)
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
7. 4. 2020
Opakování - Slovní druhy
Pokračujeme v procvičování
1.Vytiskni, nalep do sešitu a vybarvi stejnou barvou tak, jak k sobě patří.
1 |
Podstatná jména |
Nechť, ať, kéž, což |
2 |
Přídavná jména |
Tvůj, jeho, my, ten, já |
3 |
Zájmena |
Au, haf, fuj, mňam, bú |
4 |
Číslovky |
Ale, když, protože, jestliže |
5 |
Slovesa |
Skok, psaní, auto, dům |
6 |
Příslovce |
Pod, nad, u , o, za, k |
7 |
Předložky |
Modrý, maminčin, dlouhý, tmavý |
8 |
Spojky |
První, třikrát, sedm, mnoho, málo |
9 |
Částice |
Dole, doma, hezky, moderně, brzy |
10 |
Citoslovce |
Psát, čtu, byl, mít, mýt |
2. Vytiskni nebo opiš do sešitu a nad každé slovo napiš číslem slovní druh.
Pije, sůl, solit, slaný, za, dům, domovní, doma, čtvery, ať,
skok, hop, dobrý, dobrota, mňam, čtyři, čtvrtý, my, ale,
před, zítra, brrr, zdobit, vrkú
3. Procvičuj
https://www.superskolak.cz/cesky-jazyk/slovni-druhy-urcovani/
https://cestina.diktaty.cz/cv.php?id=50&sel=1
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
6. 4. 2020
Opakování - Slovní druhy
1.Vytiskni, nalep do sešitu a vybarvi stejnou barvou tak, jak k sobě patří.
1 |
Podstatná jména |
Vyjadřují, co osoby, zvířata a věci dělají. |
2 |
Přídavná jména |
Určují místo, čas a způsob. |
3 |
Zájmena |
Spojují slova nebo věty. |
4 |
Číslovky |
Názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů. |
5 |
Slovesa |
Vyjadřují nálady, city, hlasy, zvuky. |
6 |
Příslovce |
Vyjadřují přání nebo výzvu. Stojí na začátku věty. |
7 |
Předložky |
Vyjadřují počet, pořadí, množství. |
8 |
Spojky |
Stojí před podstatným jménem, mohou být i neslabičká. |
9 |
Částice |
Zastupují podstatná jména nebo na ně ukazují. |
10 |
Citoslovce |
Vyjadřují vlastnosti osob zvířat nebo věcí. |
2. Vytiskni nebo opiš do sešitu a nad každé slovo napiš číslem slovní druh.
Sedmá, auto, ouvej, dobře, černý, jezdí, ťap, voda, napsala,
hop, otevřený, fuj, pro, a, kéž, mňam, ach, třikrát,
troubí, vzadu, ouha, rozumně, ham
Vyplněné práce 1., 2. mi pošli na messenger
3. Procvičuj slovní druhy
https://www.superskolak.cz/cesky-jazyk/slovni-druhy-urcovani/
4. Procvičuj vyjmenovaná slova
https://cestina.diktaty.cz/cv.php?id=43&sel=1
____________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________
3. 4. 2020
Citoslovce
Hurá! :-) Citoslovce jsou posledním slovním druhem.
Vyjadřují různé pocity, nálady, zvuky
Např: cink, jú, kvak, vrr, prr, haf, blik, bú, hurá
Citoslovce |
Sloveso |
cink |
cinkat |
kvák |
kvákat |
vrrr |
vrčet |
cvak |
cvakat |
blik |
blikat |
hop |
hopsat |
bú Pamatuj: nad ú píšu čárku, i když to není na začátku slova bú, vrkú, cukrú, hú |
bučet |
1. Udělej v PS str.60 Citoslovce
2. Do školního sešitu napiš (vymysli nebo vyhledej ) 15 různých citoslovcí – pošli mi :-)
3. Napiš do sešitu cv. 1. stana 95 – pošli mi :-)
https://www.onlinecviceni.cz/exc/test_exc.php
_____________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________
2. 4. 2020
Částice
Částice stojí většinou na začátku věty. Naznačují - přání, výzvu, zvolání, rozkaz.
Opiš do sešitu
Nejčastější částice jsou:
ano, ne, ať kéž, nechť, což, pak, jen
Ano, byl jsem venku. Ne, to mi nemusíš vysvětlovat. Kéž by bylo jaro. Ať už jdeme do školy.
Mohou to být i slova (která vypadají jako spojky, ale nic nespojují)
ale, a, že, aby
Ale, to je překvapení! Že to nemyslíš vážně? Aby se jí tak něco stalo! A to je mi pěkné nadělení!
1. Opiš z učebnice cvičení 2 na str. 94 do sešitu. Napiš nad každé slovo číslo slovního druhu a částici podtrhni barevně.
Pošli mi na messenger
2. PS str. 60, Částice
3. Pětiminutovky str. 47 – vyplň a pošli na messenger
___________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________
1. 4. 2020
Spojky
Spojky spojují slova - máma a táta, máma nebo táta, máma i táta
Spojky spojují věty - věty jednoduché spojují do souvětí.
Připomeň si:
Lenka chce cvičit, ale nemá cvičky. V1, ale V2.
Přišel pozdě, protože zaspal. V1, protože V2.
Říkal, že nemá hlad. V1, že V2.
1. Opiš do sešitu:
Nejčastější spojky
a, i, ani, nebo, ale, aby, že, protože, když, než, ačkoli, anebo, avšak, kdyby, proto, přestože, či, jakmile
2. Vyplň v PS str 59, 8. Spojky
4. Procvičuj
https://v.vasiljevicova.sweb.cz/TESTY/TESTY%20-%20VYJMENOVANA%20SLOVA%20PO%20B.htm
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
31. 3. 2020
Předložky
Předložka patří k podstatnému jménu. U ŽIDLE
Někdy mezi podstatným jménem a předložkou stojí přídavné jméno U staré ŽIDLE
Někdy mezi nimi stojí zájmeno U vaší ŽIDLE
Někdy mezi nimi stojí číslovka U třetí ŽIDLE
1. Nakresli si do sešitu krásnou, velkou, barevnou židli a kolem napiš všechny předložky ze spodní tabulky.
2. Vytiskni si tabulku a napiš slovní spojení se slovem židle. Např. U židle, na židli, nad židlí....
Předložka |
Spojení ŽIDLE s předložkou |
u |
|
na |
|
nad |
|
pod |
|
okolo |
|
mezi |
|
k |
|
z |
|
v |
|
do |
|
před |
|
od |
|
vedle |
|
o |
|
přes |
|
kromě |
|
3. Pamatuj si:
Všechna slova umíš rozdělit na slabiky, dokonce i některé předložky mají své slabiky.
Předložky jsou jednoslabičné – na, pod, u, o, od, do před – mají jednu slabiku - vytleskej
Předložky jsou víceslabičné – o-ko-lo, me-zi, kro-mě, ved-le – rozdělí se na více slabik - vytleskej
Předložky jsou neslabičné - nemají svoji slabiku, čteme je dohromady se slovem
vytleskej
k lesu: kle - su
v lese: vle – se
z lesa: zle-sa
s Lenkou: sLen – kou
4. Vyplň PS strana 59 - 7. Předložky
_____________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
30. 3. 2020
Příslovce
Zapamatuj si:
Příslovce určují místo, čas a způsob. Ptáme se na ně:
místo |
kde, kam |
Např. dole, dolů, doma, domů, vlevo, daleko, nahoře, nahoru |
čas |
kdy |
Např. včera, dnes, zítra, ráno, večer, potom, hned |
způsob |
jak |
Např. pečlivě, starostlivě, mile, dobře, špatně |
Některá příslovce vznikají z přídavných jmen: jaký? hezký – jak? hezky, jaký? rovný – jak? rovně
1. Vytiskni, vystřihni, nalep a vyplň tabulku nebo přepiš do sešitu:
Přídavné jméno |
Příslovce |
Přídavné jméno |
Příslovce |
pilný |
|
líný |
|
barevný |
|
správný |
|
černobílý |
|
tichý |
|
rychlý |
|
pečlivý |
|
hlasitý |
|
mírný |
|
smutný |
|
zlý |
|
veselý |
|
plynulý |
|
2. PS strana 58 celá, doplň příslovce
________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________
27. 3. 2020
Dnes nebudete plnit úkoly z webu, z učebnice ani z internetu.
Dnes budete psát slohovou práci na téma Hurá! Není škola!
Napište ji na počítači nebo na papír a pošlete mi ji emailem na adresu zejdiv@email.cz nebo ji vhoďte do schránky školy (dejte mi o tom vědět smskou, ať si ji tam vyzvednu – mob.737346058)......A NA PRÁCI SE PODEPIŠTE!!
Pokud vám to nebude vadit, nejlepší práce uveřejním na stránkách školy.
Hurá! Není škola!
Osnova:
-
Úvod – napiš proč nechodíš do školy?
-
Jak využíváš volný čas, jak a s kým plníš zadané domácí úkoly, jak se cítíš.....?
-
Je to lepší nebo horší, než když se musí chodit do školy, máš víc nebo míň povinností...?
-
Závěr – Co bych změnil nebo naopak ponechal.
Nemusíš se držet zadané osnovy. Je to jen vodítko, pro případ, že tě nenapadá, co napsat. Stačí mi pár vět. Zamysli se nad tím. Budu se těšit na vaše práce :-)
_______________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________
26. 3. 2020
Slovesa
Zapamatuj si:
Slovesa vyjadřují co osoby, zvířata, věci dělají nebo co se s nimi děje.
1. Napiš do sešitu
Učebnice str. 91 cv. 1 – napiš, co kdo dělá
PS – slovesa str. 57 – celá
Důležitá informace – komu došel nebo dochází sešit, může si ho vyzvednout ve schránce školy.
Dám tam sešitů dost i do matematiky, vezměte si podle potřeby.
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
25. 3. 2020
Dnes tě čeká jednoduché opakování, pokud máš doma tiskárnu, máš vyhráno :-). Pokud ne, tak musíš psát. Vytiskni si tabulky, nalep do sešitu a vyplň nebo vybarvi podle pokynů.
1. Vybarvi:
Podstatná jména - červeně
Přídavná jména - modře
Zájmena - zeleně
Číslovky - žlutě
já |
deset |
balík |
se |
druhá |
pětkrát |
podnos |
krátký |
dvoje |
maminka |
modrý |
si |
pátý |
ty |
slunečný |
můj |
bratrův |
Praha |
kos |
tahle |
hrnek |
náš |
stůl |
jeho |
hůl |
mnoho |
hezký |
my |
malý |
slunce |
Nepodváděj a do řešení (klikni)se podívej až po vyplnění :-), není to na známky, hlavní je, aby sis to trošku procvičil.
2. Vymysli sám 8 slov do tabulky: Vytiskni
Podstatná jména |
Přídavná jména |
Zájmena |
Číslovky |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Doplň: Tisk
Podstatná jména jsou názvy __________, ____________, _____________, _______________,
_______________ . Ptáme se na ně __________, ________, ________.
Přídavná jména jsou vlastnosti ___________, _____________, ______________. Ptáme se na ně
____________, ___________, ___________.
Zájmena zastupují _______________________ nebo na ně ukazují.
Číslovky vyjadřují _______________. Ptáme se na ně _____________, ______________,
______________, _______________.
No tak jsi šikulka, snad se ti dnes dařilo. Koukni na řešení (klikni). Hezký den :-)
PS
V pátek dostanete zadání slohové práce na téma: Hurá! Není škola! Bude to práce přes víkend, kterou mi pošlete na email.Napíšu vám body osnovy, ale do té doby můžete popřemýšlet o tom, co se děje kolem nás a jak si užíváte nebo naopak neužíváte volna. Moc dobře si vzpomínám, jak jste si přáli, aby škola vyletěla do povětří :-). Skoro se vám to splnilo, tak chci vědět, co si o tom myslíte. :-)
____________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________
Český jazyk - úkoly pro třeťáky 23. 3. - 27. 3. 2020
Tak co, jak se vám chtělo plnit doma úkoly? A jak vám to šlo bez pomoci? Věřím, že jste to zvládli, jste šikulky.
23. 3. 2020
Dnes nás čekají zájmena. Je to další slovní druh, ale to vy víte.
Zájmena zatupují podstatná jména. Je to i v názvu ZA podstatná JMÉNA.
Nauč se zpaměti druhy zájmen:
Osobní – já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, se, si
Ukazovací – ten (ta, to, ti, ty), tento, tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám
Přivlastňovací – můj, tvůj, jeho, její, náš váš, jejich, svůj
Pokud se letos sejdeme ve škole, tak si to vyzkoušíme jako básničku – bude se ti to hodit až do 9.tř. Příští rok k nim přidáme ještě další čtyři druhy zájmen :-)
Ústně
V učebnici na str. 90 cv.1.
Přečti si ho a vyhledej ve větách zájmena. Nemusíš to nikam psát. Není to těžké, vyzkoušej to sám. Já ti napíšu řešení, ale zkus nepodvádět a nekoukat na ně dřív, je to hra :-)
Na str. 90 cv 2
To už je těžší, ale neboj, zase to zkus sám a pak koukni dolů na řešení. Místo podstatných jmen použij zájmena např. Ona, to, on....
Řešení cv. 1
Já s tebou rád půjdu. Ta kniha je velmi zajímavá. Kam jsi to položil? Vidíš toho kluka? Já jsem to nevěděl. My se v tom nevyznáme. Ať už je tento den za námi. Koupíme tato jablka. Oni se neptali. Nedávej sem ty boty.
Řešení cv. 2
On kreslí parník. Chceš to? Pomůžeš mi s ní? Ona přinesla čerstvé jahody. Půjdeš odpoledne k nim? Odnes ho do skříně. Ukazuj jen na ně. Oni se dali do klusu. Jí je dne devět.
Písemně
PS – strana 57 – řešení najdeš na konci v klíči, tak si to překontroluj a případné chyby si oprav a přemýšlej, proč jsi chybu udělal.
Do sešitu
Uč str. 89 cv 5a – zopakuj si vyjmenovaná slova a přídavná jména :-)
Z webu: https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/slovni-druhy/zajmena/vyhledavani-1.html
Projdi si cvičení na těchto stránkách. Bude se ti hodit následující tabulka, ve ketré jsou všechna zájmena.
Druhy zájmen |
Příklady |
osobní |
já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona, se |
přivlastňovací |
můj, tvůj, jeho, její, náš, váš, jejich, svůj |
ukazovací |
ten, tenhle, tento, onen, takový, týž, tentýž, sám |
tázací |
kdo, co, jaký, který, čí |
vztažná |
kdo, co, jaký, který, čí, jenž |
neurčitá |
někdo, něco, nějaký, některý, něčí, kdosi, cosi, jakýsi, kterýsi, cokoli, jakýkoli, málokterý, máločí, ledakdo, ledaco, ledajaký, ledakterý, lecjaký, lecčí, ledasco, ledaskdo, ledaskterý, každý, všechen |
záporná |
nikdo, nic, nijaký, ničí, žádný |
24. 3. 2020
Dnes nás čeká další slovní druh - číslovky. Jsou to slova která určují počet (ptám se kolik), pořadí(ptám se kolikátý), kolikrát se něco stalo(ptám se kolikrát), množství druhů (ptám se kolikatery).
Ústně
V učebnici na str. 90 cv. 1 dole vyhledej číslovky, ptej se - kolik, kolikátý, kolikrát, kolikatery a porovnej s řešením.
Řešení cv.1
(kolik sýrů)dva sýry, (kolikatery kalhoty)troje kalhoty, (kolikátý úkol)druhý úkol, (kolikatery rukavice) čtvery rukavice, (kolik sešitů)jeden sešit, (kolikáté poschodí)sedmé poschodí, (kolikrát zapískal)dvakrát zapískal, (kolikátý návštěvník) stý návštěvník, (kolikrát týdně) pětkrát týdně, (kolik dárků) šest dárků
Písemně
PS strana 58 – barevně podtrhej číslovky, zkus vyluštit hádanky (řešení je v klíči) a doplň poslední cvčení
Z webu: https://skolicka6.sweb.cz/OPAKOVANI%20VYJMENOVANYCH%20SLOV/OPAKOVANI%20VYJMENOVANYCH%20SLOV1.htm
Projdi si cvičení, opakuj vyjmenovaná slova.
Další úkoly na tento týden sem budu přidávat postupně.
______________________________
Samostatná práce pro týden 16.- 20. března
Český jazyk - 3. ročník - Mgr. Ivana Zejdová
Čj - opakuj podstatná jména
- připomeň si jak je poznáme, jak si na ně ukazujeme, jaký je rozdíl mezi podstatným jménem obecným a vlastním
- připomeň si, že podstatná jména jsou i názvy vlastností a dějů
Udělej do sešitu cvičení z učebnice str 87, cv. 5
Pracovní sešit - str. 55
Pětiminutovky str. 46 - opakuj vyjmenovaná slova
Přídavná jména - učebnice strana 89
- opiš si žlutou tabulku Zapamatuj si do sešitu Čj
- napiš do sešitu cvičení 2 a 3, str. 89, barevně podtrhni přídavná jména
- Pracovní sešit - strana 56
Procvičuj i elektronicky na adrese: https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/souhrnne-diktaty/procvicovaniBLMPSV1.htm
Nazapomeň psát do sešitu datum :-) . Ať se ti práce daří.
Nebudeš-li si vědět rady, volej 737346058 nebo piš zejdiv@emil.cz
_________________________________________________________________________